تسلا در سال ۲۰۱۸ با چالش‌های جدی در تولید مدل ۳ سدان روبه‌رو شد، تا جایی که ایلان ماسک، مدیر عامل این شرکت، اعلام کرد که تسلا تنها چند هفته تا ورشکستگی فاصله دارد. این تجربه نزدیک به بحران به شکل‌گیری یک شرکت جدید به نام اتومیک (Atomic) منجر شد که بر اساس بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی زنجیره‌های تأمین تأسیس گردیده است. اتومیک که توسط دو کارمند پیشین تسلا، مایکل راسیترو و نیل سویدان تأسیس شده است، در دل شرکت DVx Ventures، که تحت رهبری جان مک نیل، رئیس سابق تسلا، فعالیت می‌کند، شکل گرفت. راسیترو همچنین شرکای DVx است که یک دور سرمایه‌گذاری اولیه به ارزش ۳ میلیون دلار برای اتومیک هدایت کرده و شرکت مَدروینا ونتورس مستقر در سیاتل نیز به آن پیوسته است.

در مصاحبه‌ای با TechCrunch، مک نیل گفت: “مایکل و نیل به عنوان رهبران زنجیره تأمین در تسلا، این درد را به‌خوبی تجربه کرده‌اند و من شخصاً شاهد کار آن‌ها بودم، زیرا آن‌ها تحت سرپرستی من کار می‌کردند.” اتومیک قصد دارد از هوش مصنوعی خود برای تسهیل برنامه‌ریزی موجودی استفاده کند و به سرعت و سهولت این فرایند را افزایش دهد. این شرکت هم‌اکنون با مشتریان پایلوت در حال همکاری است و در یکی از موارد، مشتری توانست سطح موجودی خود را به نصف کاهش دهد در حالی که نرخ موجودی در محصول به ۹۹ درصد حفظ شد. مک نیل در این باره گفت: “داشتن تعادل در سطح موجودی، سرمایه کاری را آزاد می‌کند که می‌توان در دیگر بخش‌ها استفاده کرد و در عین حال خطرات را کاهش می‌دهد.”

اتومیک تجربه‌های اولیه خود را با مشتریانی از صنایع کالاهای مصرفی، غذا و نوشیدنی، و پوشاک آغاز کرده و ادعا می‌کند که توانسته است این مشتریان را در کاهش هزینه‌های موجودی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد یاری کند. در شرایط کنونی جهان با عدم قطعیت‌های فراوان، تقاضا برای راه‌حل‌هایی نظیر اتومیک افزایش یافته است، زیرا راه‌حل‌های موجود برای چنین نوساناتی طراحی نشده‌اند، سویدان در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد.

سویدان افزود: “در حال حاضر، برنامه‌ریزان به دنبال سناریوهای مختلف در اتاق‌های خود قفل شده و هفته‌ها وقت صرف می‌کنند تا آن‌ها را به رهبری ارائه دهند و با سوالاتی روبرو شوند که پیش‌بینی نکرده بودند.” او همچنین ادامه داد: “سپس آن‌ها مجبور به بازگشت به مستندات می‌شوند و چند روز دیگر را صرف می‌کنند و این فرایند به یک تجربه زمان‌بر و انرژی‌بر تبدیل می‌شود.”

نرم‌افزار اتومیک اطلاعات را از همان مستندات استخراج کرده و به برنامه‌ریزان موجودی و اعضای تیم زنجیره تأمین امکان می‌دهد تا به سرعت سناریوهای مختلف را شبیه‌سازی کنند، فرایندی که به‌طور معمول چندین ساعت یا حتی روزها زمان می‌برد. راسیترو و سویدان بر این نکته تأکید دارند که توانایی راه‌اندازی سریع و انطباق با خواسته‌های مشتریان از ویژگی‌های اصلی آن‌هاست. سویدان گفت: “شما نمی‌توانید برای هر مشتری یک برنامه سفارشی بنویسید. نیاز به مدل داده‌ای انعطاف‌پذیری است که به همه قابل اعمال باشد تا بتوانید خیلی سریع راه‌اندازی کنید.”

بسیاری از کارمندان تسلا پس از ترک این شرکت به تأسیس استارتاپ‌های خود پرداخته‌اند، اما اتومیک در ایجاد یک فلسفه مشترک که در تسلا توسعه یافته، متفاوت است. سویدان بیان کرد که ارزش کار آن‌ها در تسلا نه‌تنها درباره راه‌حل بلکه در تغییر فرایند نیز بود. ایجاد یک سیستم مدیریت زنجیره تأمین که بتواند تحرک شرکت را حفظ کند و به اهداف تجاری دست یابد، هدف آن‌ها بوده است.

در سال ۲۰۲۳، راسیترو و سویدان تصمیم گرفتند که چه فرایندهای مشابهی می‌تواند برای تمام کسب‌وکارها کارساز باشد و به راه‌اندازی اتومیک در DVx پرداختند. آن‌ها با بلندپروازی خاص خود در این مسیر گام برداشته‌اند و راسیترو گفت: “هدف ما، حمایت از هر شرکتی که کالاهای فیزیکی می‌فروشد، است.”

تجزیه و تحلیل تصویر با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا