جنرال موتورز دستیار مکالمهای مبتنی بر Google Gemini را از سال آینده به خودروهای خود میآورد
جنرال موتورز اعلام کرد که از سال آینده میلادی، دستیار مکالمهای جدیدی مبتنی بر Google Gemini را در خودروهای بوییک، شورلت، کادیلاک و جیامسی عرضه خواهد کرد. این خبر در جریان رویداد GM Forward در نیویورک اعلام شد و بخشی از مجموعهای از نوآوریهای فناوری محور این شرکت است که برخی از آنها سریعتر به دست مصرفکننده میرسند و برخی دیگر (مثل بازطراحی معماری برق خودرو و پلتفرم محاسباتی پیشرفته و ویژگی رانندگی خودکار با امکان رها کردن فرمان و نگاه نکردن به جاده) تا سال 2028 در محصولات GM دیده نخواهند شد.
Google Gemini چیست و چرا مهم است؟
Google Gemini نام یک مدل زبانی پیشرفته (large language model) از گوگل است که قابلیتهای مکالمهای طبیعیتر، درک بهتر زمینه و انعطاف در مواجهه با لهجهها و بیانهای مختلف را ارائه میکند. ادغام این فناوری با سیستمهای داخلی خودرو به معنای پاسخهای دقیقتر به دستورات صوتی، توانایی پیگیری گفتوگوهای قبلی و انجام کارهای پیچیدهتری مانند تنظیم مسیرهای چندایستگاهی یا نگارش و ارسال پیام هنگام حرکت است.
نحوه ارائه و سازگاری با خودروها
جنرال موتورز اعلام کرده است که این دستیار مبتنی بر Gemini بهصورت بهروزرسانی over-the-air (OTA) از طریق پلیاستور برای خودروهای مجهز به سرویس OnStar و مدلهای سال 2015 به بعد در دسترس قرار میگیرد. خودروهای GM پیش از این با «Google built‑in» عرضه میشدند که دسترسی به Google Assistant، نقشهها و اپلیکیشنها را از طریق صفحهنمایش اطلاعات و سرگرمی ممکن میکرد؛ اما Gemini قرار است تجربهای قابل توجهاً طبیعیتر و پاسخگوتر ارائه دهد.
ویژگیها و کاربردهای عملی
– درک بهتر گفتار و لهجهها و توانایی حفظ زمینه مکالمه برای تعاملهای پیوستهتر.
– مسیریابی پیشرفته با امکان افزودن توقفهای بینراهی مانند ایستگاه شارژ یا کافه مورد علاقه.
– نگارش و ارسال پیامها بهصورت صوتی با دقت بالاتر.
– دسترسی به وب برای پاسخ به پرسشهای اطلاعاتی (مثلاً «تاریخچه این پل که از روی آن میرانم چیست؟»).
– استفاده از دادههای خودرو برای هشدارهای نگهداری، پیشنهاد مسیر و توضیح قابلیتهای خاص خودرو مانند «رانندگی با یک پدال».
– امکان پیشگرم یا پیشسرمایش کابین قبل از ورود راننده.
حریم خصوصی و کنترل کاربر
جنرال موتورز تأکید کرده که کاربران کنترل کامل بر دسترسی اطلاعات توسط دستیار خواهند داشت و امکان انتخاب و لغو اشتراک (opt‑in/opt‑out) فراهم است. این اظهارات پس از جنجال اخیر شرکت درباره فروش دادههای موقعیت و سوابق رانندگی مشتریان به شرکتهای بیمه مطرح شده و GM وعده داده که دادههای بهدستآمده صرفاً برای بهبود محصول استفاده شده و فروخته نخواهند شد. برای تقویت رویکرد حریم خصوصی، GM تیم داده جدیدی را تشکیل داده و مدیران ارشد حوزه حریم خصوصی از جمله Christina Montgomery (با سابقه طولانی در IBM) را به کار گرفته است.
مسیر بعدی GM در هوش مصنوعی
طبق گفته دیو ریچاردسون، معاون ارشد نرمافزار و خدمات جنرال موتورز، شرکت در کنار همکاری نزدیک با گوگل قصد دارد چندین مدل پایه از شرکتهای مختلف (از جمله گزینههایی مانند OpenAI و Anthropic) را نیز آزمایش کند تا بهترین راهحلهای تخصصی برای خودرو را توسعه دهد. هدف نهایی ساخت یک سیستم هوش مصنوعی سفارشی است که از طریق OnStar به سیستمهای خودرویی متصل شده و خدمات جامعتری ارائه دهد.
رقابت در صنعت
جنرال موتورز آخرین خودروسازی نیست که به دستیارهای مولد محتوا (generative AI) روی آورده است؛ استلانتیس با شرکت فرانسوی Mistral همکاری میکند، مرسدس ChatGPT را در سیستمهای خود یکپارچه میکند و تسلا نیز از xAI Grok استفاده کرده است. ورود Gemini به شبکه محصولات GM گامی منطقی در جهت ارتقای تجربه راننده محسوب میشود.
جمعبندی
ارائه دستیار مبتنی بر Google Gemini توسط جنرال موتورز نویددهنده تجربهای طبیعیتر و کاربردیتر برای تعامل صوتی در خودرو است؛ از مسیریابی هوشمند و نگهداری پیشبینانه گرفته تا امکانات شخصیسازیشده مبتنی بر ترجیحات راننده. با این حال، شفافیت در خصوص مدیریت داده و حفظ حریم خصوصی کاربران همچنان نقطهای کلیدی است که GM برای بازسازی اعتماد عمومی روی آن تأکید میکند.
