خبر تازهای از همکاری نهادهای مالی و فناوری در عرصه هوش مصنوعی به گوش میرسد. شرکت هوش مصنوعی Cognition با معرفی نرمافزار کدنویسی خود به نام «دیوین» (Devin) به موفقیتهای بزرگ دست یافته و اکنون به یکی از مشتریان بزرگ خود، یعنی بانک گلدمن ساکس، خدمت رسانی خواهد کرد. مارکو آرگنتی، مدیر ارشد فناوری اطلاعات این بانک، در مصاحبهای با CNBC اعلام کرد: “ما قصد داریم از «دیوین» به عنوان یک نیروی کمکی در تیم خود استفاده کنیم، که به نوعی به عنوان کارمند جدید ما خواهد بود.”
این بانک عظیم برنامه دارد تا به تدریج صدها نمونه از دیوین را به کار گیرد و امکان افزایش این تعداد به هزاران مورد نیز وجود دارد. جالب است بدانید که بانک گلدمن ساکس هماکنون حدود 12,000 توسعهدهنده انسانی استخدام کرده است. طبق اطلاعات منتشر شده، این بانک به رغم شهرت صنعت مالی به کندی و رویکردهای سنتی، همواره در جبهه پیشرفت و نوآوری قرار داشته و از سال 2024 از کاپیلوتهای توسعهدهنده به صورت داخلی استفاده میکند.
دیوین در زمان عرضه خود در سال گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرد و به سرعت در شبکههای اجتماعی معروف شد. اما برخی محققان متوجه شدند که این نرمافزار در انجام کارهای کدنویسی پیچیده با چالشهایی روبرو است. در حال حاضر، دیوین به نسخه 2.1 ارتقا یافته و شرکت Cognition اعلام کرده است که این نرمافزار در کار با پایگاههای کد بزرگ و پیچیده که زمینههای کافی در اختیارش قرار میدهند، بهترین عملکرد را دارد.
نکته قابل توجه آن است که دیوین قرار نیست جایگزین توسعهدهندگان انسانی در بانک گلدمن ساکس شود. آرگنتی بر اهمیت ایجاد نیروی کار «هیبرید» تاکید کرده و امیدوار است که نظارت انسانی بر دیوین باعث بهبود بهرهوری این فناوری پیشرفته شود. این تحول در استفاده از هوش مصنوعی میتواند نقطه عطفی در افزایش کارایی و بهینهسازی فرآیندهای توسعه نرمافزار در بانکها و سایر نهادهای مالی باشد.