گوگل روز دوشنبه بهروزرسانی جدیدی را برای مرورگر وب خود، کروم، معرفی کرد که به خریداران آمریکایی امکان میدهد تا نظرات دریافتشده توسط هوش مصنوعی درباره فروشگاهها را مشاهده کنند. این ویژگی که به منظور کمک به کاربران در انتخاب بهترین مکان برای خرید ایجاد شده، با کلیک بر روی نماد مربوطه در سمت چپ آدرس وبسایت در مرورگر، یک پنجره پاپ آپ را نمایش میدهد که اطلاعاتی درباره شهرت فروشگاه در زمینههایی مانند کیفیت محصول، تجربه خرید، قیمتگذاری، خدمات به مشتری و سیاستهای بازگشت کالا ارائه میدهد.
این ویژگی که در حال حاضر فقط به زبان انگلیسی قابل دسترسی است، بر اساس نظرات ارائهشده از سوی شرکای مختلفی همچون Bazaarvoice، Bizrate Insights، Reputation.com، Reseller Ratings، ScamAdviser، Trustpilot، TurnTo، Yotpo و Verified Reviews خلاصههایی را تولید میکند. در حال حاضر، این تغییرات تنها بر روی نسخه دسکتاپ کروم قابل استفاده است و گوگل هنوز تایید نکرده است که آیا و چه زمانی این خلاصههای هوش مصنوعی به دستگاههای موبایل منتقل خواهد شد.
هدف گوگل از ارائه این خلاصهها، بهبود تجربه خرید برای کاربران و فراهم کردن محیطی امنتر و کارآمدتر است. این ویژگی به گوگل کمک میکند تا در رقابت با دیگر ویژگیهای هوش مصنوعی که توسط غول خردهفروشی آمازون معرفی شدهاند، قدرت بیشتری پیدا کند. آمازون با استفاده از فناوری جدید، به خلاصهسازی نظرات و ارزیابیهای محصولات، کمک به مشتریان برای یافتن لباسهای مناسب، ارائه پیشنهادات محصول و مقایسهها و غیره میپردازد.
این تغییرات در شرایطی رخ میدهد که گوگل برای اولین بار در سالهای اخیر با تهدید رقابتی بالقوهای برای تسلط کروم در بازار مرورگرهای جهانی مواجه شده است. مرورگرهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی همچون Comet از Perplexity، Dia از The Browser Company، Opera Neon و شاید یک رقیب از OpenAI، باعث شدهاند که این غول فناوری در فکر راههای ادغام بیشتر هوش مصنوعی در مرورگر خود باشد. به عنوان مثال، گوگل در حال توسعه یک عامل هوش مصنوعی است که میتواند کنترل کروم را در اختیار بگیرد و اقدامات لازم را به نمایندگی از کاربر انجام دهد. همچنین، این شرکت به تازگی از پشتیبانی از دستیار هوش مصنوعی Gemini در کروم برای مشترکین این سرویس خبر داده است.
این اقدام بخشی از یک ابتکار بزرگتر در گوگل است که هدف آن تبدیل این شرکت به یک پلتفرم مدرن خرید برای مصرفکنندگان است. این شرکت قبلاً از هوش مصنوعی برای کمک به کاربران در شناسایی محصولات مورد علاقهشان، ارائه پیشنهادات شخصیسازیشده بر اساس علاقهمندیها و آزمایش مجازی لباسها استفاده کرده است و در حال توسعه ابزارهایی برای ردیابی بهتر قیمتها، خرید در حالت هوش مصنوعی و تسویه حساب با استفاده از هوش مصنوعی است. (دو مورد آخر در کنفرانس توسعهدهندگان Google I/O امسال معرفی شدند.) گوگل به تازگی اعلام کرده است که امکان دریافت الهام از ست لباس و دکور اتاق در حالت هوش مصنوعی در پاییز جاری به کاربران ارائه خواهد شد.