گوگل روز دوشنبه مجموعهای از بهروزرسانیها را معرفی کرد که به منظور نفوذ عمیقتر هوش مصنوعی جمنای خود و دیگر ابزارهای هوشمند به فضای کلاس درس طراحی شده است. در کنفرانس فناوری آموزشی ISTE، این غول فناوری بیش از ۳۰ ابزار هوش مصنوعی مخصوص معلمان را ارائه داد، نسخهای از اپلیکیشن جمنای ویژه آموزش و همچنین دسترسی گسترشیافته به اپلیکیشن همکاری ویدئویی «گوگل ویدز» و ابزارهای دیگر برای Chromebookهای مدیریتشده. این بهروزرسانیها نمایانگر یک حرکت بزرگ در عرصه فناوری آموزشی هستند، جایی که معلمان بهویژه در انطباق با ابزارهای هوش مصنوعی همچون چتباتهای هوشمند و استارتاپهایی که وعده کمک به تقلب در یادگیری را میدهند، با چالشهای جدی مواجه هستند.
در حال حاضر، دانشآموزان و نوجوانان بهطور فزایندهای به چتباتهایی مثل ChatGPT برای کمک به انجام تکالیف خود رجوع میکنند تا از معلمان خود درخواست توضیحات دوباره داشته باشند. در دنیای آموزش عالی، دانشگاهها در حال دست و پنجه نرم کردن با این موضوع هستند که آیا ابزارهای تشخیص تقلب میتوانند محتوای نوشتهشده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند یا خیر. در میان این اختلالها، گوگل با ابزارهای هوش مصنوعی به جلو حرکت میکند و به این باور است که “هوش مصنوعی مسئول” میتواند به ایجاد “تجربههای یادگیری جذابتر و شخصیسازیشده” کمک کند، زمانی که با تدریس انسانی ترکیب شود.
از زمان اعلام برنامههای خود برای آوردن جمنای به کلاسها در سال گذشته، گوگل اعلام کرد که مجموعه هوش مصنوعی جمنای خود برای معلمان اکنون به صورت رایگان برای تمام حسابهای Workspace for Education در دسترس است. این بسته شامل بیش از ۳۰ ویژگی جدید است که امکان مغزافزایی ایدهها، تولید برنامههای درسی و شخصیسازی محتوا برای دانشآموزان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی را برای معلمان فراهم میکند.
در ماههای آینده، گوگل به معلمان این امکان را خواهد داد که با استفاده از ابزار تحقیقاتی هوش مصنوعی Notebook LM، راهنماهای مطالعه تعاملی ایجاد کنند و این مواد را با محتوای کلاس درس خود ترکیب نمایند. همچنین، معلمان میتوانند نسخههای سفارشی از هوش مصنوعی جمنای خود، که “جواهرات” نامیده میشود، بسازند که به عنوان متخصصانی در زمینههای مختلف به دانشآموزانی که نیاز به پشتیبانی بیشتر دارند یا میخواهند موضوعات را بهتر درک کنند، کمک میکنند.
بهزودی، معلمان قادر خواهند بود که به دانشآموزان در زمان واقعی از طریق ابزار “خواندن همراه در کلاس” پشتیبانی کنند. همچنین، گوگل دسترسی پایه به ابزار ویدئو ساز هوشمصنوعی خود، “گوگل ویدز”، را برای همه کاربران آموزش گسترش میدهد. معلمان میتوانند از این ابزار برای ساخت ویدیوهای آموزشی استفاده کنند و دانشآموزان نیز میتوانند از آن برای انجام پروژههای خود مانند گزارشهای کتاب استفاده کنند.
شرکت مذکور همچنین مجموعهای از ویژگیهای جدید را برای پیگیری پیشرفت دانشآموزان در برابر استانداردهای یادگیری، مشاهده آنالیز عملکرد و تعامل دانشآموزان، بهبود امنیت دادههای کاربران جمنای و دادهها در جیمیل، مدیریت دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی مانند جمنای و Notebook LM و کنترل بهتر بر اتاقهای انتظار گوگل میت ارائه میهد. بهعلاوه، گوگل همچنین یک حالت تدریس جدید به نام “ابزارهای کلاس” را معرفی کرده که به معلمان این امکان را میدهد تا به طور مستقیم با دانشآموزان خود از طریق گوگل کلاسروم ارتباط برقرار کنند و محتواهایی را به صفحهنمایش آنها به اشتراک بگذارند، از جمله ویدیوها، مقالات، اسلایدها و آزمونها. این ابزارها میتوانند به زبان دانشآموز تنظیم شوند و طراحی آنها به گونهای است که برای حفظ تمرکز دانشآموزان، مرور صفحات وب را به مکانهای خاصی محدود کنند.