گوگل بهزودی تبلیغات را در حالت هوش مصنوعی جستجوی خود معرفی میکند
شرکت گوگل، در روز چهارشنبه، جزئیات برنامههای خود برای ادغام تبلیغات در حالت هوش مصنوعی، تجربهای مبتنی بر هوش مصنوعی در جستجوی گوگل، را اعلام کرد. این تبلیغات ممکن است در موارد مرتبط در زیر و بهصورت درونی در پاسخهای حالت هوش مصنوعی درج شوند. حالت هوش مصنوعی به کاربران این امکان را میدهد که سوالاتی را مطرح کرده و پاسخهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را دریافت کنند و با طرح سؤالات پیگیری و مراجعه به لینکهای وبسایتها، اطلاعات بیشتری را بدست آورند.
گوگل در گزارشی که به TechCrunch ارائه داده است، به این نکته اشاره کرده که در برخی موارد، یک سازنده وبسایت میتواند گزینه مناسبی برای ادامه جستجو در حالت هوش مصنوعی باشد، بنابراین ممکن است تبلیغاتی مفید برای کمک به کاربران در آغاز کار نشان داده شود. این تبلیغات که منبع درآمد اصلی گوگل هستند، در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۶۶.۸۹ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی برای این شرکت به ارمغان آوردهاند.
اگرچه بسیاری بر این باورند که حالت هوش مصنوعی آینده جستجوی گوگل است، اما به نظر میرسد که این تغییرات با رضایت کاربران همراه نخواهد بود. بر اساس یک نظرسنجی اخیر از CivicScience، ۳۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی اعلام کردهاند که احتمال خرید از برندهایی که از هوش مصنوعی در تبلیغات خود استفاده میکنند، کاهش مییابد.
گوگل اعلام کرده است که تبلیغکنندگان فعلی که از کمپینهای Performance Max، Shopping و Search با “جستجوی گسترده” استفاده میکنند، واجد شرایط نمایش تبلیغات خود در حالت هوش مصنوعی خواهند بود. در حال حاضر، کاربران در ایالات متحده تبلیغات جستجو و خرید را در حالت هوش مصنوعی در نسخههای دسکتاپ و موبایل مشاهده خواهند کرد.
رقبای گوگل مانند Perplexity و مایکروسافت نیز در حال بررسی یا تجربه تبلیغات در محصولات هوش مصنوعی خود هستند. بهعنوان مثال، Perplexity در نوامبر گذشته تبلیغات را راهاندازی کرد و مایکروسافت نیز بهطور موقت تبلیغات را در چتبات Copilot خود آزمایش کرده بود. همچنین OpenAI نیز اعلام کرده است که ممکن است روزی مدل پشتیبانیشده از تبلیغات را برای تکمیل اشتراکهای خود در نظر بگیرد.
در خبری مرتبط، گوگل اعلام کرد که به زودی تبلیغات در ویژگی “AI Overviews” جستجوی گوگل، که بهطور خودکار پاسخها را خلاصهسازی میکند، گنجانده خواهد شد. این تبلیغات بهزودی در دسکتاپ و موبایل در ایالات متحده و سپس در کشورهای منتخب به زبان انگلیسی مشاهده خواهند شد. گوگل گفت که تبلیغات در خلاصههای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در زمانی که برای خود پرسش و پاسخ مرتبط باشند، درج خواهند شد و بهعنوان “تبلیغاتی” علامتگذاری میشوند.
گوگل از اکتبر گذشته تبلیغات را برای اولین بار در AI Overviews در یک نسخه موبایل در ایالات متحده وارد کرده است و برخی ناشران نگرانیهایی درباره تهدید درآمد تبلیغاتی خود در پی این تغییرات ابراز کردهاند. بر اساس گزارشهایی، تخمین زده میشود که خلاصههای تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است به کاهش بیش از ۲ میلیارد دلاری در درآمد ناشران منجر شود. گوگل تأکید کرده است که نگرانیهای ناشران را در طراحی تجربههای جستجوی هوش مصنوعی و محصولات تبلیغاتی مدنظر قرار میدهد.