گوگل در کنفرانس سالانه توسعهدهندگان خود، Google I/O 2025، اعلام کرد که ویژگی جدید «حالت هوش مصنوعی» خود را که به کاربران این امکان را میدهد تا سوالات پیچیده و چندبخشی را از طریق یک رابط هوش مصنوعی بپرسند، از این هفته برای عموم در ایالات متحده عرضه خواهد کرد. این ویژگی به تجربه جستجوی هوشمند موجود گوگل، یعنی «نمایشهای هوش مصنوعی» که خلاصههای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش میدهد، افزوده شده است.
«نمایشهای هوش مصنوعی» که سال گذشته معرفی شدند، با نتایج مختلفی همراه بودند و گاها پاسخها و پیشنهادات مشکوکی ارائه میدادند، مانند توصیه به استفاده از چسب روی پیتزا. با این حال، گوگل ادعا میکند که با وجود ایرادات، این ویژگی موفق بوده و بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر ماهانه از آن استفاده کردهاند. اکنون این ویژگی از آزمایشگاههای جداگانه خارج شده و به بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه و بیش از ۴۰ زبان گسترش مییابد.
حالت هوش مصنوعی به کاربران این امکان را میدهد که سوالات پیچیده بپرسند و پیگیریهای لازم را انجام دهند. این ویژگی به طور اولیه در آزمایشگاه جستجوی گوگل برای آزمون ارائه میشد، به دنبال ظهور رقبایی مانند Perplexity و OpenAI که به قلمرو جستجوی گوگل وارد شده بودند. حالت هوش مصنوعی نشانهای از طرح گوگل برای آینده جستجوست تا از کاهش سهم بازار جستجوی خود جلوگیری کند.
با گسترش حالت هوش مصنوعی، گوگل اعلام کرد ویژگیهای جدیدی مانند «جستجوی عمیق» را معرفی خواهد کرد. در حالی که حالت هوش مصنوعی سوالات را به زیرموضوعات مختلف تقسیم میکند، جستجوی عمیق این کار را در مقیاس وسیعتری انجام میدهد. این ویژگی قادر است دهها یا حتی صدها پرسش برای ارائه پاسخها صادر کند و همچنین لینکهایی برای بررسی بیشتر در اختیارتان قرار دهد. بدین ترتیب، گزارشی کاملاً مستند در عرض چند دقیقه تولید خواهد شد که میتواند ساعتها تحقیق را برای شما صرفهجویی کند.
گوگل همچنین به کاربران پیشنهاد میکند از جستجوی عمیق برای کارهای مقایسهای مانند خرید لوازم خانگی یا انتخاب کمپ تابستانی برای کودکان استفاده کنند. علاوه بر این، ویژگی جدیدی برای خرید آنلاین به حالت هوش مصنوعی اضافه خواهد شد که امکان «پوشیدن مجازی» لباسها را با استفاده از تصاویری که از خود بارگذاری میکنید، فراهم میکند. این ویژگی قادر به شناسایی اشکال سهبعدی و نوع پارچهها خواهد بود و به زودی در آزمایشگاههای جستجو عرضه میشود.
در ماههای آینده، گوگل اعلام کرده است که ابزاری برای خرید آنلاین کاربران در ایالات متحده ارائه خواهد کرد که میتواند پس از رسیدن قیمت به حد مشخصی، اقدام به خرید کند. البته کاربران باید همچنان گزینه «خرید برای من» را جهت آغاز این عمل فشار دهند.
هر دو ویژگی «نمایشهای هوش مصنوعی» و «حالت هوش مصنوعی» از نسخه سفارشی Gemini 2.5 بهرهبرداری خواهند کرد و بهتدریج قابلیتهای حالت هوش مصنوعی به «نمایشهای هوش مصنوعی» منتقل خواهد شد. این ویژگی همچنین از دادههای پیچیده در پرسشهای مربوط به ورزش و مالی پشتیبانی میکند و به زودی از طریق آزمایشگاهها در دسترس قرار خواهد گرفت.
یکی دیگر از جذابیتها، استفاده از پروژه «Mariner» است که به کاربران این امکان را میدهد تا برای پرسشهایی در مورد رستورانها و خدمات محلی به طور خودکار اقدام کنند. در نهایت، ویژگی «جستجوی زنده» که در تابستان بهزودی عرضه میشود، به کاربران این امکان را میدهد تا سوالاتی را بر اساس آنچه دوربین گوشیشان در حال دیدن است بپرسند و ارتباطی تعاملی با هوش مصنوعی داشته باشند.
گوگل همچنین وعده میدهد که نتایج جستجو بر اساس جستجوهای قبلی کاربران شخصیسازی شده و اگر کاربران تصمیم به اتصال برنامههای گوگل خود بگیرند، این تجربه بهبود خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر شما جیمیل خود را متصل کنید، گوگل میتواند از تاریخهای سفر شما از ایمیلهای تأییدیه بهرهبرداری کرده و رویدادهایی در شهر مقصد شما که همزمان با سفر شما برگزار میشوند، پیشنهاد دهد.