گوگل از دو سال پیش به آزمایش نتایج خلاصه‌سازی‌شده با استفاده از هوش مصنوعی در جستجوی گوگل، با عنوان «بررسی‌های هوش مصنوعی» پرداخت و اکنون این ویژگی را به مناطق و زبان‌های جدیدی گسترش داده است. به گفته این شرکت، این ویژگی موفقیت بزرگی را به همراه داشته و در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر ماهانه در بیش از ۱۰۰ کشور از آن استفاده می‌کنند. بررسی‌های هوش مصنوعی نتایج مرتبط با سوالات مشخص را از سراسر وب جمع‌آوری می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که شما در جستجوی عبارتی مانند «هوش مصنوعی تولیدی چیست؟» باشید، در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل، متن تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نمایش درمی‌آید.

در حالی که این ویژگی باعث کاهش ترافیک برخی ناشران شده است، گوگل آن را و دیگر قابلیت‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را به‌عنوان راهی برای ایجاد درآمد و افزایش تعامل با جستجوی خود می‌داند. در اکتبر گذشته، این شرکت تبلیغات را در بررسی‌های هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد. به تازگی، آزمایش «حالت هوش مصنوعی» را آغاز کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا سوالات پیچیده و پیوسته‌تری را در جریان جستجو مطرح کنند. این تلاش گوگل در راستای رقابت با رابط‌های جستجوی مبتنی بر چت، مانند ChatGPT و Perplexity است.

در جلسه گزارش سود و زیان سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، گوگل به رشد سایر محصولات جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود از جمله «دایره جستجو» اشاره کرد. دایره جستجو به کاربران این امکان را می‌دهد که مواردی را در صفحه نمایش گوشی هوشمند خود هایلایت کرده و در مورد آن‌ها سوال بپرسند. این ویژگی هم‌اکنون بر روی بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه در دسترس است، در حالی که این تعداد در اواخر سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه بود. براساس گزارش گوگل، استفاده از دایره جستجو در مقایسه با سه‌ماهه گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که گوگل در این جلسه به رشد جستجوهای بصری در پلتفرم‌های خود نیز اشاره کرد. به گفته سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، جستجوها از طریق Google Lens، فناوری جستجوی چندمدلی مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت، از ماه اکتبر تاکنون ۵ میلیارد افزایش یافته است و تعداد افرادی که از Google Lens برای خرید استفاده می‌کنند نیز در سه‌ماهه اول بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. این رشد در میان فشارهای شدید نظارتی به روش‌های جستجوی گوگل در حال انجام است. وزارت دادگستری ایالات متحده به گوگل فشار می‌آورد تا Chrome را جدا کند، پس از آنکه دادگاه اعلام کرد که این غول فناوری دارای انحصار غیرقانونی در جستجوی آنلاین است. یک قاضی فدرال همچنین حکم داده که گوگل دارای انحصار تبلیغاتی است که در نهایت می‌تواند به جدایی این شرکت منجر شود.

تبدیل متن به صوت با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا