گوگل راهی جدید برای بررسی سریع محتواهای تولید شده با فناوری‌های هوش مصنوعی معرفی کرده است. این پورتال که SynthID Detector نامیده می‌شود، در رویداد Google I/O 2025 رونمایی شد و با استفاده از تکنولوژی واترمارکینگ SynthID گوگل به کاربران این امکان را می‌دهد که تشخیص دهند آیا یک تصویر، ویدیو، فایل صوتی یا یک متن خاص به کمک ابزارهای هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر.

استفاده از SynthID Detector بسیار آسان است؛ کاربران می‌توانند فایل‌های خود را بارگذاری کرده و این ابزار به آن‌ها اعلام می‌کند که آیا محتوای ارائه شده به طور کامل یا فقط بخشی از آن به وسیله هوش مصنوعی ایجاد شده است. همزمان با افزایش فراوانی محتوای تولید شده به وسیله هوش مصنوعی در اینترنت، نیاز به چنین ابزاری بیش از پیش احساس می‌شود. بر اساس تخمین‌ها، تعداد ویدیوهای عمیق جعلی (deepfake) از سال 2019 تا 2024 به میزان 550 درصد افزایش یافته است.

طبق گزارشی از نشریه تایمز، چهار مورد از بیست پست پر بازدید بر روی فیسبوک در پاییز گذشته، به وضوح به وسیله هوش مصنوعی تولید شده بودند. با این حال، SynthID Detector نیز محدودیت‌هایی دارد. این ابزار تنها قادر به شناسایی محتواهایی است که توسط ابزارهایی با مشخصات SynthID گوگل ایجاد شده‌اند، و عمدتاً تنها به محصولات گوگل محدود می‌شود. شرکت مایکروسافت، متا و OpenAI نیز دارای تکنولوژی‌های خاص واترمارکینگ خود هستند.

علاوه بر این، گوگل به این نکته اذعان کرده است که این فناوری نمی‌تواند به دقت تمام محتواهای تولید شده به وسیله هوش مصنوعی را شناسایی کند و به ویژه در مورد متن، امکان دور زدن آن وجود دارد. با این حال، گوگل در تلاش است تا استاندارد SynthID خود را که از سال 2023 به کار گرفته شده، به صورت وسیعی مورد استفاده قرار دهد و اعلام کرده که بیش از 10 میلیارد قطعه محتوا با استفاده از این تکنولوژی علامت‌گذاری شده‌اند.

تبدیل گفتار به نوشتار فارسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا