گوگل روز پنجشنبه از ویژگی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی تحت عنوان “راهنمای وب” رونمایی کرد که به سازماندهی نتایج جستجوی گوگل کمک میکند. راهنمای وب یک آزمایش از پروژههای آزمایشگاهی جستجو (Search Labs) است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، صفحات مرتبط با جوانب خاصی از پرسشهای جستجو را در صفحه نتایج جستجو گروهبندی میکند. آزمایشهای حاضر در پروژههای جستجو راهی هستند که گوگل با استفاده از آنها ایدههای جدید را آزمایش کرده و به کاربران این امکان را میدهد که تنها به آزمایشهایی که برایشان جالب است، ملحق شوند.
این ویژگی جدید یک نسخه از تکنیک “گستردهسازی” است که گوگل قبلاً در حالت هوش مصنوعی خود استفاده میکرد. قابلیت راهنمای وب با استفاده از مدل هوش مصنوعی “جمینی” به گوگل کمک میکند تا پرسشهای جستجویی را بهتر درک کرده و به صفحاتی لینک بدهد که ممکن است با استفاده از جستجوی سنتی نادیده گرفته شوند. این ویژگی بهویژه برای پرسشهای باز و چند جزئی مانند “چگونه به تنهایی به ژاپن سفر کنم؟” یا پرسشهای پیچیدهتر مانند “خانوادهام در چند منطقه زمانی مختلف پراکنده شدهاند. بهترین ابزارها برای ارتباط و حفظ رابطه نزدیک با وجود فاصله کدامند؟” مؤثر است.
مکانهای مختلف نتایج جستجو هرکدام بر روی نوع خاصی از پاسخ به پرسش تمرکز خواهند کرد. به عنوان مثال، در مورد سفر تنهایی، راهنمای وب گروههایی را مانند راهنماهای جامع، نکات ایمنی و لینکهایی که افراد تجربیات شخصی خود را به اشتراک گذاشتهاند، نمایش خواهد داد.
آزمایش راهنمای وب در ابتدا برای کاربرانی که به آن ملحق شوند، در تب وب نتایج جستجو قابل مشاهده خواهد بود. همچنین میتوانید این نمای وب را از همان تب غیرفعال کنید و نتایج استاندارد را بدون نیاز به غیرفعالسازی کامل آزمایش مشاهده کنید. گوگل اعلام کرده که به مرور زمان، این آزمایش به سایر بخشهای جستجو، از جمله تب “همه” نیز بسط خواهد یافت.