در کنفرانس سال گذشته WWDC، اپل درخششهای بزرگی در حوزه هوش مصنوعی را معرفی کرد. امسال، این شرکت به جای تأکید بر هوش مصنوعی، بر بهروزرسانیهای سیستم عامل، خدمات و نرمافزارهای خود متمرکز شد و از یک زیباییشناسی جدید به نام “شیشه مایع” رونمایی کرد. با این حال، اپل سعی کرد تا با ارائه چند اعلان مرتبط با هوش مصنوعی، توجه حضار را جلب کند. به عنوان نمونه، ابزار تجزیه و تحلیل تصویر، مربی ورزشی و قابلیت ترجمه زنده از جمله مواردی بودند که معرفی شدند.
یکی از ویژگیهای بارز اپل در این سال، فناوری تجزیه و تحلیل تصویر به نام Visual Intelligence است که امکاناتی را برای جمعآوری اطلاعات از محیط فراهم میکند. این ویژگی میتواند گیاهان را در باغ شناسایی کند، اطلاعات رستورانها را ارائه دهد و یا لباس افراد را شناسایی کند. حالا این قابلیت توانایی تعامل با اطلاعات روی صفحه نمایش آیفون را دارد. به عنوان مثال، اگر در حین مرور، با یک پست در اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی مواجه شوید، Visual Intelligence میتواند جستجوی تصویری مرتبط را انجام دهد. این ابزار با استفاده از موتور جستجوی گوگل و اپلیکیشنهای مشابه این جستجو را انجام میدهد. برای دسترسی به Visual Intelligence، کافی است مرکز کنترل را باز کنید یا دکمه عمل (Action Button) را تنظیم کنید. این ویژگی با انتشار iOS 26 در دسترس عموم قرار میگیرد.
همچنین، اپل ChatGPT را در “Image Playground”، ابزار تولید تصویر خود، ادغام کرده است. با کمک ChatGPT، این اپ اکنون قادر به تولید تصاویر در سبکهای جدید مانند “انیمه”، “نقاشی روغنی” و “آبرنگ” است. کاربر میتواند از ChatGPT بخواهد تا تصاویر بیشتری تولید کند.
مربی ورزشی هوش مصنوعی جدید اپل، همانطور که از نامش پیداست، از یک مدل تبدیل متن به گفتار برای ایجاد انگیزه در حین تمرین استفاده میکند و صدای یک مربی شخصی را شبیهسازی میکند. این هوش مصنوعی در اپلیکیشن Workout، هنگام شروع دویدن، گفتوگوی انگیزشی میسازد و نکات کلیدی را برجسته میکند.
ویژگی ترجمه زنده جدید اپل برای اپلیکیشنهای Messages، FaceTime و تماسهای تلفنی، قادر است متن و کلمات صحبت شده را به زبان دلخواه کاربر به صورت آنی ترجمه کند. در تماسهای FaceTime، کاربران قادر به مشاهده زیرنویسهای زنده خواهند بود و برای تماسها، اپل مکالمه را به صورت صوتی ترجمه خواهد کرد.
اپل همچنین دو ویژگی جدید هوش مصنوعی برای مکالمات تلفنی معرفی کرده است. اولین ویژگی “بررسی تماس” نام دارد که به طور خودکار تماسهای مشکوک را در پسزمینه پاسخ میدهد و نام تماسگیرنده را به همراه دلیل تماس به کاربر ارائه میدهد. دومین ویژگی، “کمک در حین نگهداری” است که به طور خودکار موسیقی نگهداری را در انتظار تماس با یک اپراتور مرکز تماس شناسایی میکند و به کاربر این امکان را میدهد تا در حین نگهداری، از آیفون خود برای انجام کارهای دیگر استفاده کند.
ویژگی جدیدی که به کاربران اجازه میدهد نظرسنجیهایی را در اپلیکیشن Messages ایجاد کنند، نیز به هوش مصنوعی اپل اضافه شده است. این ویژگی با توجه به زمینه مکالمات، نظرسنجیهایی پیشنهاد میدهد.
اپلیکیشن Shortcuts نیز با قابلیتهای جدید هوش مصنوعی بیشتر کاربردی شده است. کاربران اکنون قادرند هنگام ساخت یک میانبر، یک مدل هوش مصنوعی را انتخاب کنند تا از ویژگیهایی مانند خلاصهسازی هوش مصنوعی بهرهمند شوند.
بهروزرسانی جزئی برای Spotlight، ویژگی جستجوی داخلی مک نیز در نظر گرفته شده که اکنون با هوش مصنوعی اپل، آگاهی زمینهای بهتری را فراهم میکند و پیشنهاداتی مرتبط با کارهای انجام شده ارائه میدهد.
بنابر گزارش، اپل اکنون به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که به مدلهای هوش مصنوعی این شرکت حتی در حالت آفلاین دسترسی پیدا کنند و از چارچوب Foundation Models برای ایجاد قابلیتهای هوش مصنوعی بیشتر در اپلیکیشنهای شخص ثالث استفاده کنند.
از نکات ناامیدکننده این رویداد، عدم آمادهسازی ویژگیهای نویدبخش هوش مصنوعی برای سیری بود. شرکتکنندگان انتظار نگاه جدیدی به ویژگیهای هوش مصنوعی داشتند که به تأخیر افتاده است. 크ِرَیگ فدرینی، معاون ارشد نرمافزار اپل، اعلام کرد که بهروزرسانیها تا سال آینده به اشتراک گذاشته نخواهند شد، که این تأخیر سوالات زیادی درباره استراتژی اپل در بازار رقابتی دستیار صوتی ایجاد کرده است.