استارتاپ اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Conversion، که پنج سال پیش توسط دو فارغالتحصیل دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تأسیس شد، موفق به جذب ۲۸ میلیون دلار در دور سرمایهگذاری سری A شد. این دور سرمایهگذاری با رهبری شرکت Abstract و مشارکت True Ventures و HOF Capital انجام شده است. داستان تأسیس این شرکت چنان جذاب است که به نظر میرسد میتواند بخشی از داستانهای سریال «سیلیکون ولی» باشد.
این داستان از زمانی آغاز میشود که نیل تواری، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل کنونی شرکت، که اکنون ۲۴ ساله است، در دوران دبیرستان تصویر واضحی از علایق کارآفرینی خود پیدا کرد. وی روزی در حین کلاس در حال تماشای یک پخش زنده از TechCrunch Disrupt دستگیر شد و به دفتر رئیسجمهور مدرسه فرستاده شد. او به جای تماس با والدینش، یکی از دوستان خانوادهاش را برای انتقال به خانه انتخاب کرد و در این حین علاقهاش به کارآفرینی را با او در میان گذاشت. جیمز جیائو، هماتاقی تواری در دانشگاه برکلی و اکنون یکی از بنیانگذاران و CTO Conversion، نیز خواب تأسیس شرکت خود را در سر داشت. این دو با ساخت محصولات مختلف، بالاخره به ایده Conversion رسیدند.
آنها با استفاده از HubSpot برای تسهیل کارهای بازاریابی خود، تصمیم به افزودن ویژگیهای اتوماسیون بیشتر به این پلتفرم گرفتند. تواری میگوید: «در ابتدا، این ابزار فقط برای ما بود». بنیانگذاران آنقدر از ساخت این ابزار بازاریابی داخلی لذت بردند که تصمیم گرفتند آن را به دیگران نیز بفروشند و به مصاحبه با مدیران بازاریابی پرداختند. طی دو ماه، ۱۶۰ مصاحبه با مدیران بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط انجام دادند و پاسخهای بسیار مثبتتری نسبت به آنچه تصور میکردند، دریافت کردند.
در دوران شروع به کار، تواری و جیائو با ۲ میلیون دلار سرمایه اولیه، در سن ۱۹ سالگی از دانشگاه کنارهگیری کردند تا بهطور تماموقت بر روی Conversion کار کنند. آنها با صرفهجویی در هزینهها در یک آپارتمان دو خوابه با پنج همخانه زندگی کردند. در حین توسعه محصول خود، ظهور ChatGPT تغییرات زیادی در صنعت بازاریابی به وجود آورد و بسیاری از ابزارهای قدیمی اتوماسیون به دنبال اضافه کردن ویژگیهای هوش مصنوعی بودند.
Conversion با ادغام هوش مصنوعی در محصولات خود، امکانهای منحصر به فردی مانند سازماندهی لیدها و اتوماسیون ایمیلهای پیگیری شخصیسازی شده را فراهم کرده است. این شرکت در دو سال اخیر تقاضای رو به رشدی داشته و به زودی به درآمد سالانه ۱۰ میلیون دلار نزدیک خواهد شد. البته در کنار موفقیتهای Conversion، این بازار رقابتی دارای چالشهای متعددی از جمله رقبای قدیمی مانند HubSpot، Adobe Marketo و Salesforce Pardot است.
توار در برنامهریزیهای خود هدفگذاری بر روی شرکتهایی را در نظر گرفته که از ابزارهای بازاریابی قدیمی استفاده میکنند. به طوری که Conversion به سمت استارتاپهایی که به ابزارهای مبتنی بر بازاریابی برای اولین بار مراجعه میکنند، نمیرود. مجموع سرمایه جذب شده شرکت به ۳۰ میلیون دلار رسیده و رشد قابل توجهی را تجربه کرده به گونهای که بنیانگذاران اکنون به آپارتمانهای جداانتقال یافته و شرایط زندگی بهتری را تجربه میکنند.