ریپلیت روز سهشنبه از آغاز همکاری استراتژیک خود با مایکروسافت خبر داد که بهنظر میرسد نتایج مثبتی برای هر دو شرکت به دنبال داشته باشد. با این توافق، ریپلیت بهزودی در فروشگاه برنامههای ابری مایکروسافت، یعنی Azure Marketplace، در دسترس خواهد بود و کاربران مایکروسافت میتوانند اشتراکهای ریپلیت را از این طریق خریداری کنند. علاوه بر این، ریپلیت فناوری خود را با تعدادی از خدمات ابری مایکروسافت، از جمله کانتینرها، ماشینهای مجازی و پایگاهداده Neon Serverless Postgres که نسخه مایکروسافت از PostgreSQL است، یکپارچه خواهد کرد. این مسئله به این معناست که Azure از کاربرد تمامی برنامههای ریپلیت که در عملیات واقعی استفاده میشوند، سهمی در درآمد خود خواهد داشت.
مایکروسافت بهخاطر ارائه کدنویسی بسیار محبوب خود با GitHub Copilot شناختهشده است، اما ریپلیت در حیطههای مختلف و با کاربریهای متفاوت به ارائه خدمات میپردازد. Copilot به عنوان یک دستیار کدنویسی آنلاین که بهصورت هوش مصنوعی عمل میکند، با سایر رقبا همچون Cursor از AnySphere رقابت میکند. ریپلیت برای برنامهنویسان مشهور است، اما میتواند توسط افرادی که تجربه کدنویسی کمی دارند نیز استفاده شود. کاربران این پلتفرم قادرند با استفاده از دستورات به زبان طبیعی، اپلیکیشنهای وب بسازند و ریپلیت مابقی فرایند شامل راهاندازی پایگاهداده، احراز هویت و ذخیرهسازی را انجام میدهد. برنامهنویسان با تجربه نیز میتوانند ویژگیهای مختلف را شخصیسازی کنند، چرا که ریپلیت از چند زبان برنامهنویسی پشتیبانی میکند.
در این همکاری، هر دو شرکت این ابزار را بهعنوان ابزاری برای نمونهسازی و طراحی معرفی کردهاند که رقابتی در برابر Figma محسوب میشود. آنها همچنین بر روی مدیران کسبوکارهای غیر برنامهنویس متمرکز شدهاند تا برنامههای خود را بسازند. به عنوان مثال، یک مدیر فروش میتواند با استفاده از این پلتفرم ابزاری بسازد که ارتباطات بین تمدید قراردادها و درخواستهای پشتیبانی مشتریان را پیگیری کند. یک سخنگوی ریپلیت به TechCrunch گفت: “ما به تمامی کارکنان در همهی بخشها این امکان را میدهیم که اپلیکیشنهای خود را توسعه دهند، بدون توجه به تجربه کدنویسی، بنابراین از این منظر مکمل Copilot هستیم.”
ریپلیت یکی از ستارههای در حال ظهور در دنیای کدنویسی هوش مصنوعی به شمار میآید. در ژوئن، مدیرعامل این شرکت، امجد مسعد، توییت کرد که در مدت شش ماه، درآمد سالانه خود را از ۱۰ میلیون دلار به ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داده است. این استارتاپ در آخرین دور سرمایهگذاری خود ۹۷.۴ میلیون دلار جذب کرد که توسط Andreessen Horowitz هدایت شد و همچنین شرکتهایی چون Khosla و Y Combinator نیز در آن شرکت داشتند. مسعد در ژوئن گفت که این شرکت دیگر به جذب سرمایه نیاز ندارد: “ما هنوز بیش از نیمی از سرمایه خود را در بانک داریم.” به ادعای این استارتاپ بیش از ۵۰۰ هزار کاربر تجاری در پلتفرم ریپلیت فعال هستند.
ریپلیت در حال رقابت با چند استارتاپ سریعالرشد دیگر است، از جمله Lovable که در اروپا محبوبیت زیادی دارد و در همان دوره به ۵۰ میلیون دلار درآمد سالانه دست یافت. بر اساس گزارشها، این شرکت در حال انجام یک دور جدید تأمین سرمایه با ارزشی حدود ۲ میلیارد دلار است. اگر شرکتی در این همکاری ضرر کند، آن گوگل کلود خواهد بود: برنامههای ساخته شده و اجرا شده از طریق ریپلیت معمولاً بر روی سرورهای گوگل کلود میزبانی میشوند. بهطور کلی، ریپلیت بهعنوان یک موفقیت برای گوگل مطرح شده است، اما این توافقنامه بهصورتی غیر انحصاری است، بهطوری که ریپلیت به TechCrunch تأیید کرده است که قصد ترک گوگل کلود را ندارد و در حال گسترش به سمت پشتیبانی از فروشگاههای مایکروسافت است. این مسئله همچنین به این معناست که سایر برنامهنویسان معروف نیز میتوانند قراردادی مشابه با مایکروسافت منعقد کنند.