افزایش مشکوک محرومیت کاربران اینستاگرام و گمانه‌زنی‌ها حول هوش مصنوعی

کاربران اینستاگرام طی هفته‌های اخیر با ابراز نارضایتی از افزایش زیاد حساب‌های کاربری که به اشتباه مسدود یا معلق شده‌اند، در فضای مجازی موجی از شکایات را به راه انداخته‌اند. بسیاری از این کاربران بدون وجود شواهد مستقیم، معتقدند که این مشکلات ممکن است به دلیل استفاده از سیستم‌های خودکار هوش مصنوعی باشد. تاکنون، شرکت متا (Meta) هیچ اظهار نظری رسمی در این خصوص ارائه نکرده است.

به‌گزارش به‌دست آمده از تعداد فزاینده‌ای از پست‌های رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه در پلتفرم‌هایی مانند ردیت و ایکس، کاربران اینستاگرام خبر داده‌اند که حساب‌هایشان بدون وقوع هیچ‌گونه تخلفی از قوانین این شرکت، مسدود شده است. بسیاری از این کاربران در تلاش برای اعتراض و بررسی وضعیت حساب‌شان، از نبود پاسخ به درخواست‌هایشان ناامید شده‌اند. یکی از کاربران ردیت با نام کاربری u/Dyrovicious نوشت: «من چندین بار اعتراض ارسال کردم، شناسنامه‌ام را بارگذاری کردم و از تمامی کانال‌های رسمی به متا مراجعه کردم، اما کاملاً نادیده گرفته شدم. احساس می‌کنم در حال فریاد زدن به یک خلأ هستم.»

با توجه به تأسیس حساب‌های تأییدشده برای خالقان محتوا و کسب‌وکارها که دسترسی اولویت‌دار به خدمات مشتری را ارائه می‌دهد، فشار کاربران به منظور رسیدگی به این مشکلات همچنان ادامه دارد. از نقاط داغ بحث در جامعه ردیت، پست‌های کاربران حول موج مسدودیت‌ها به‌طور کامل متمرکز است. در دنیای ایکس نیز کاربران با فشار به اینستاگرام به دنبال واکنشی از سوی این شرکت هستند.

بیش از ۴۰۰۰ امضا در یک کمپین در سایت Change.org علیه این محرومیت‌ها جمع‌آوری شده است و برخی از کاربران اکنون تهدید به اقدام قانونی دست جمعی علیه متا بابت این مسدودیت‌ها کرده‌اند. از آنجایی که شرکت‌های بزرگ اینترنتی در برخی مواقع به دلیل استفاده از سیستم‌های خودکار نظارتی با تعداد معینی از اشتباهات مثبت کاذب روبه‌رو می‌شوند، اما افزایش بی‌سابقه در تعداد مسدودیت‌ها به این موضوع نظرها را به سمت هوش مصنوعی جلب کرده است. به‌عنوان مثال، در سال جاری، پینترست نیز با مشکلات مشابهی از نظر محرومیت کاربران مواجه بود و این مسئله موجب بروز شکایات از سوی کاربرانی شده بود که اطمینان داشتند فعالیت‌ها و پست‌هایشان نقضی از قوانین این شرکت به حساب نمی‌آید.

مسائلی که اینستاگرام با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند نه تنها به استفاده شخصی از اپلیکیشن محدود نمی‌شود، بلکه تأثیرات اقتصادی نیز به همراه دارد و با کسب‌وکارها نیز در ارتباط است. یکی از کاربران ردیت با نام کاربری u/Paigejust درباره محرومیتش نوشت: «این شغل من است و به شدت به اینستاگرام برای جذب مشتریان وابسته‌ام.» و یک مالک باشگاه دیگر به نام کاربری u/CourtShaw گفت: «این مسدودیت به‌طور مستقیم بر کسب‌وکارم و کلیه تلاش‌ها و برندینگ‌هایی که در این راه انجام داده‌ام، تأثیر گذاشته است.»

بدون دسترسی به داده‌های داخلی شرکت، تشخیص اینکه آیا محرومیت‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش تعداد مثبت‌های کاذب است یا خیر، دشوار است. تا کنون متا هیچ‌گونه اعتراف عمومی نسبت به این موضوع نکرده است. همچنین، برخی از کاربران اینستاگرام گزارش داده‌اند که برای تخلفات جدی، از جمله استثمار جنسی کودکان، به‌طور نادرست مسدود شده‌اند. آن‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که چنین اتهاماتی می‌تواند به اعتبار و شغل آن‌ها آسیب جدی بزند.

مشاور صوتی آنلاین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا