چالش بسیاری از شرکت‌های فناوری، ارائه داده‌های چندرسانه‌ای با پهنای باند بالا و در لحظه، مانند صدا و تصویر به‌صورت هم‌زمان، به کاربران است. این امر در حالی که چشم‌اندازها و انتظارات روزافزون کاربران را برآورده می‌کند، به نیاز به نگهداری و تعمیرات مداوم در راه‌حل‌های داخلی اضافه می‌شود. به منظور کاهش این بار، راس دآسا و دیوید ژائو تصمیم به ایجاد LiveKit گرفتند؛ یک بسته نرم‌افزاری متن‌باز که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی برای انتقال صوت و تصویر به‌صورت实时 بسازند. این پروژه در سال 2021 راه‌اندازی شد و به سرعت به پتانسیل تجاری آن شک کردند. ارزیابی آن‌ها درست بود و اکنون LiveKit بیش از 500 مشتری پرداخت‌کننده و بیش از 100,000 توسعه‌دهنده را در سراسر پلتفرم ابری و محصولات متن‌باز خود دارد. به گفته دآسا، LiveKit “بخش عمده‌ای از 25 درصد تماس‌های اضطراری 911 در ایالات متحده” را پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان “زیرساختی برای شرکت‌های بزرگ هوافضا در مشاهدات پرتاب و پرواز، و همچنین رادارهای پلیس در Skydio و تیم‌های مختلفی از Oracle و Adobe در برنامه‌های دولتی” استفاده می‌شود.

شروع این مسیر زمانی بود که “شرکت‌های بزرگ مانند Spotify، Oracle و Reddit از LiveKit استفاده کرده و از ما نسخه‌ای ابری آن را خواستند” به گفته دآسا. او این پروژه را به‌عنوان یک پلی‌فیسر برای استریم رسانه‌ای تشبیه کرده است. دآسا، که از مهندسان اولیه توییتر بود، و ژائو، مدیر سابق مهندسی Motorola، تصمیم به تبدیل LiveKit به یک استارتاپ و راه‌اندازی نسخه مدیریت‌شده آن، یعنی LiveKit Cloud گرفتند.

امروز LiveKit، که همچنین قدرت‌دهنده ویژه‌Voice Mode چت‌جی‌پی‌تی OpenAI است، SDKها، ابزارها و APIهایی را ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که تجربیات استریمینگ صوت و تصویر ایجاد کنند. مشتریان این استارتاپ شامل غول‌های فناوری مانند Spotify، Meta و Microsoft و همچنین Character AI، Speak و Fanatics هستند.

تمرکز فعلی این شرکت مستقر در سن خوزه، کالیفرنیا، رشد تیم‌های مهندسی و محصول خود است که حدود 50 نفر را استخدام کرده و در حال گسترش زیرساخت‌های اصلی خود است. LiveKit همچنین در حال توسعه آنچه دآسا آن را «سرویس محاسباتی عامل الاستیک» می‌نامد، است؛ به‌عبارت دیگر، محصولی که قادر به استقرار و مقیاس‌بندی خودکار “عامل‌های” صوتی مانند چت‌بات‌ها است.

دآسا اظهار می‌کند: “در واقع، آنچه LiveKit در نهایت می‌سازد، یک ارائه‌دهنده ابری بومی هوش مصنوعی با نام ‘AIWS’ است.” او همچنین می‌افزاید: “آنچه Stripe برای پرداخت‌ها انجام داد، LiveKit برای ارتباطات انجام می‌دهد.” در همین حال، وضعیت مالی LiveKit به‌خوبی پیش می‌رود. سال گذشته، نرخ درآمد این شرکت بیش از 10 میلیون دلار بود و به‌تازگی LiveKit با رهبری Altimeter و مشارکت Redpoint Ventures و Hanabi Capital، 45 میلیون دلار در دور تأمین مالی سری B جمع‌آوری کرده است.

دستیار هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا