استارتاپ Lovable، که به عنوان یکی از خوشنامترین شرکتها در دنیای «کدگذاری با حس» شناخته میشود و یکی از سریعترین استارتاپهای هوش مصنوعی در اروپا به شمار میآید، در حال تلاش برای جمعآوری سرمایهای جدید به مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیون دلار با ارزشی نزدیک به دو میلیارد دلار است. این خبر توسط نشریه Financial Times منتشر شده است.
جمعآوری این مبلغ و افزایش قابل توجه ارزشگذاری، تنها چند ماه پس از جذب ۱۵ میلیون دلار سرمایه توسط استارتاپ سوئدی Lovable در فوریه، که توسط Creandum هدایت شد، رخ میدهد. شرکت مذکور این دور جذب سرمایه را به TechCrunch به عنوان “پیشسری A” توصیف کرده است، اما با توجه به اعداد بزرگ این دور، میتوان گفت که Lovable از مراحل ابتدایی جذب سرمایه به مرحله رشد با قیمتگذاری رسیده است. گفته میشود که Accel رهبری این دور جدید جذب سرمایه را بر عهده دارد و Creandum و دیگر سرمایهگذاران مانند 20VC نیز در این برنامه مشارکت خواهند داشت.
اگرچه Lovable به طور رسمی دو سال سن دارد و در سال ۲۰۲۳ تأسیس شده است، اما محصول ساخت اپلیکیشن وب خود را در اواخر نوامبر سال گذشته عرضه کرد. در ماه مه، آنتون اوسیكا، CEO Lovable، با یک توییت اعلام کرد که این شرکت در عرض شش ماه به درآمد سالیانه ۵۰ میلیون دلاری دست یافته است.
Lovable، همچون رقبای خود از جمله Replit و Bolt، امکان ساخت کامل اپلیکیشنهای وب را از طریق یک ورودی متنی اولیه فراهم میآورد. این اپلیکیشنها شامل رابط کاربری و بخش جلویی (که اغلب با استفاده از ابزار محبوب UX یعنی React طراحی میشود) و ارتباط با پایگاههای دادهای مانند Supabase است. برخی از کاربران اعلام کردهاند که این خدمات از نظر هزینه مقرون به صرفه است و از ۲۵ دلار در ماه برای ۲۵۰ “اعتبار” شروع میشود. یکی از کاربران Reddit مستند کرد که یک اپلیکیشن با بیش از ۲۹,۰۰۰ خط کد و دهها تابع را به مبلغ ۲۵۰ دلار ساخته است.
در روز دوشنبه، Lovable اعلام کرد که نسخه بتای یک عامل هوش مصنوعی را منتشر میکند که قادر به خودکارسازی وظایف بیشتری مانند ویرایش کد پس از خواندن فایلهای پروژه یا رفع اشکال است. Lovable با استفاده از مدل قیمتگذاری بر اساس استفاده، هزینههایی را تعیین خواهد کرد: به ازای هر مقدار کاری که از این عامل خواسته شود، اعتبار بیشتری از کاربران دریافت میشود. اگرچه این ممکن است هزینههای کاربران را افزایش دهد اگر مدیریت اپلیکیشن خود را به این عامل بسپارند، اما این مدل قیمتگذاری به عنوان الگوی تجاری استاندارد برای عوامل هوش مصنوعی در حال شکلگیری است. این به این دلیل است که خود استارتاپهای هوش مصنوعی نیز باید هزینههای متغیری به تأمینکنندگان مدلهایی مانند OpenAI یا Anthropic پرداخت کنند. این استراتژیهای مدلسازی تجاری میتواند باعث خوشحالی سرمایهگذاران شود.
احتمالاً نظراتی از Accel، 20VC و Lovable در این زمینه منتشر نخواهد شد.