متا (Meta) به‌زودی برنامه‌ای جدید تحت عنوان “Llama for Startups” راه‌اندازی می‌کند که هدف آن تشویق استارتاپ‌ها به استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی Llama این شرکت است. این برنامه شامل “پشتیبانی مستقیم” از تیم Llama متا و همچنین تأمین مالی در برخی موارد برای شرکت‌ها می‌شود. تمامی شرکت‌های مستقر در ایالات متحده که ثبت‌نام کرده‌اند، کمتر از ۱۰ میلیون دلار تأمین مالی داشته باشند، حداقل یک توسعه‌دهنده در کادر خود داشته باشند و در حال ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی تولیدی باشند، می‌توانند تا موعد ۳۰ می برای شرکت در این برنامه اقدام کنند.

طبق اطلاعات ارائه‌شده در یک پست وبلاگی از سوی متا، “اعضا可能 برای کمک به جبران هزینه‌های ساخت و بهبود راهکارهای هوش مصنوعی تولیدی خود، تا ۶,۰۰۰ دلار در ماه به مدت حداکثر شش ماه دریافت کنند.” این برنامه به متا این امکان را می‌دهد که ضمن همکاری نزدیک با استارتاپ‌ها، به کاوش در موارد استفاده پیشرفته Llama که می‌تواند به نفع این کسب‌وکارها باشد، بپردازد.

راه‌اندازی برنامه استارتاپ Llama در حالی صورت می‌گیرد که متا در تلاش است تا جایگاه خود را در فضای رقابتی مدل‌های اوپن مستحکم کند. با وجود اینکه مدل‌های Llama تاکنون بیش از یک میلیارد بار دانلود شده‌اند، رقبایی نظیر DeepSeek، گوگل و Qwen علی‌بابا تهدیدی برای تلاش‌های متا به‌منظور برقراری یک اکوسیستم مدل گسترده به شمار می‌روند. مشکلات اخیر از جمله تعویق در رونمایی از مدل پرچمدار هوش مصنوعی Llama 4 Behemoth به دلیل نارضایتی از عملکرد آن در معیارهای کلیدی، بر چالش‌های متا افزوده است.

به‌علاوه، در آوریل، متا ناچار به پاسخ‌گویی به اتهاماتی شد که ادعا می‌کردند این شرکت در یک معیار محبوب هوش مصنوعی crowdsourced تقلب کرده است. متا از نسخه‌ای از مدل Llama 4 Maverick با بهینه‌سازی برای مکالمه استفاده کرد تا نمره بالا را در LM Arena کسب کند، اما نسخه دیگری از Maverick را به‌طور عمومی منتشر کرد.

متا اهداف بزرگی برای Llama و مجموعه گسترده‌تر هوش مصنوعی تولیدی خود دارد. این شرکت پیش‌بینی کرده است که محصولات هوش مصنوعی تولیدی آن در سال ۲۰۲۵ بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت و در سال ۲۰۳۵ رقم درآمدی بین ۴۶۰ میلیارد تا ۱.۴ تریلیون دلار پیش‌بینی شده است. همچنین، متا قراردادهای تقسیم درآمدی با برخی شرکت‌ها که میزبان مدل‌های Llama آن هستند، منعقد کرده است. به تازگی یک API نیز برای شخصی‌سازی نسخه‌های Llama راه‌اندازی شده است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در تماس تلفنی مربوط به درآمد ربع اول شرکت اشاره کرد که دستیار هوش مصنوعی متا که از Llama بهره می‌برد، ممکن است در آینده تبلیغات نمایش دهد و اشتراک‌هایی با ویژگی‌های اضافی ارائه کند. توسعه این محصولات هزینه‌بر بوده و در سال ۲۰۲۴، بودجه “GenAI” متا بیش از ۹۰۰ میلیون دلار و در سال جاری ممکن است از ۱ میلیارد دلار فراتر رود. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی و آموزش مدل‌ها نیست. متا پیشتر اعلام کرده بود که برنامه‌ریزی کرده است تا در سال ۲۰۲۵ بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار در هزینه‌های سرمایه‌گذاری، عمدتاً برای تأسیس مراکز داده جدید، هزینه کند.

دستیار هوشمند بینا ویرا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا