شرکت متا، مادر فیسبوک، به تازگی اپلیکیشن جدید و رایگان خود به نام “متا AI” را راهاندازی کرده است. این اقدام به منظور ارائه تجربهای شخصیتر و یکپارچهتر از هوش مصنوعی در دستگاههای همراه، وب و عینکهای هوشمند ریبن متا صورت گرفته است. این اپلیکیشن در حال حاضر بر روی سیستمعامل iOS در اپ استور اپل و همچنین در وب در دسترس است. با این حال، هنوز اطلاعاتی درباره زمان عرضه نسخه اندروید آن منتشر نشده است.
اپلیکیشن متا AI بر مبنای نسخه جدید و جنجالی مدلهای ترکیبی Llama 4 و سیستمهای استدلالی طراحی شده و به یادگیری ترجیحات کاربران، حفظ زمینه مکالمه و ارائه تعاملات صوتی بدون وقفه تمرکز دارد. برای ورود به این اپلیکیشن، کاربران به یک حساب کاربری متا نیاز دارند، اما امکان ورود با پروفایلهای فیسبوک یا اینستاگرام نیز فراهم است.
این راهاندازی پیشزمینهای برای آغاز کنفرانس Llamacon 2025 است، که نخستین کنفرانس توسعهدهندگان هوش مصنوعی متا محسوب میشود و به مدلهای Llama و ابزارهای مربوط به توسعهدهندگان هوش مصنوعی تمرکز دارد. با ظهور رقبا در زمینه مدلهای هوش مصنوعی، از جمله OpenAI با ChatGPT و گوگل با مدلهای Gemini 2.5، متا در تلاش است قدرت و توانمندیهای مدلهای Llama 4 خود را به نمایش بگذارد و به توسعهدهندگان نرمافزار اثبات کند که این مدلها منبع قابل اعتمادی برای ساخت محصولات جدید هستند.
این اپلیکیشن به کاربران این امکان را میدهد که فراتر از تعاملات موجود با واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک و مسنجر با دستیار هوش مصنوعی متا ارتباط برقرار کنند. کاربران میتوانند مکالمات طبیعی و دوطرفهای با هوش مصنوعی داشته باشند، تصاویر را ویرایش و تولید کنند و از طریق یک فید کشف تعیینشده، ایدهها و نظرات اشتراکگذاری شده توسط دیگران را ببینند. همچنین، این اپلیکیشن به غیر از تعامل متنی سنتی، قابلیت عملکرد صوتی را در هنگام چندوظیفگی نیز فراهم میکند.
در حال حاضر، ویژگیهای صوتی این اپلیکیشن تنها در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند در دسترس است. نسخه وب آن نیز دوباره طراحی شده و تجربهای مشابه با نسخه موبایل ارائه میدهد. این نسخه به کاربران امکان تعامل صوتی، دسترسی به فید کشف و ابزار بهتر برای تولید تصاویر را میدهد.
متا همچنین در حال آزمایش ویرایشگر مستندات و ویژگیهای تحلیل آن در برخی کشورها است. یکی از ویژگیهای بارز اپلیکیشن، بخش “Discover” است که به کاربران این امکان را میدهد تا ایدهها و خروجیهای خلاقانه به اشتراک گذاشته شده توسط دیگران را مرور و تغییر دهند.
زاکربرگ، مدیرعامل متا، در مصاحبهای اشاره کرد که شخصیسازی و تعامل آسان و بدون تأخیر از اولویتهای این شرکت در توسعه هوش مصنوعی است. این اپلیکیشن به وضوح در تلاش است تا هوش مصنوعی را به بخشی از زندگی روزمره میلیونها کاربر تبدیل کند و همچنین، به کسبوکارها این امکان را میدهد که تجربههای هوش مصنوعی را در خدمت مشتریان خود گسترش دهند.
بهطور کلی، اپلیکیشن متا AI نه تنها برای مصرفکنندگان جذاب است، بلکه میتواند استانداردهای جدیدی را در تعاملات دیجیتال در صنعتها ایجاد کند. آشنایی عموم مردم با این تکنولوژی ممکن است انتظارات آنها را از خدمات، محصولاتی که خریداری میکنند و حتی تجربیات کاری تغییر دهد. بنابراین، کسبوکارها باید استراتژیهای خود را برای استفاده از هوش مصنوعی در تعاملات مشتری، کانالهای خدمات و حتی عملیات داخلی بازنگری کنند.