مایکروسافت فناوری Copilot AI را در قالب نسخه مرورگری بازی کلاسیک Quake II رونمایی کرد

مایکروسافت به‌تازگی یک نسخه‌ی قابل‌اجرا از مرحله‌ کلاسیک بازی Quake II را ارائه کرده که بر روی مرورگر اجرا می‌شود. این نسخه، در واقع یک دمو تکنولوژیکی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های پلتفرم Copilot AI این شرکت است. هرچند خود مایکروسافت اذعان دارد که تجربه‌ی حاصل از انجام این دمو کاملاً مشابه بازی اصلی و طراحی حرفه‌ای آن نیست، اما این تکنولوژی می‌تواند چشم‌انداز جدیدی برای گیمینگ و نقش هوش مصنوعی در بازی‌ها ارائه دهد.

تجربه‌ای متفاوت با تکنولوژی Muse AI

مطابق اطلاعاتی که در وبلاگ رسمی مایکروسافت منتشر شده است، محققان این شرکت با استفاده از خانواده مدل‌های هوش مصنوعی Muse برای بازی‌های ویدئویی، امکان تعامل مستقیم با مدل از طریق حرکت‌های کیبورد یا کنترلر را فراهم کرده‌اند. نتیجه این تعامل، بازخورد مستقیم و لحظه‌ای از اقدامات کاربر در محیط بازی است؛ به‌عبارتی می‌توان گفت بازیکن “داخل مدل بازی می‌کند”.

تیم تحقیقاتی مایکروسافت برای نمایش قابلیت‌های این تکنولوژی، مدل Muse را بر اساس یکی از مراحل بازی Quake II آموزش داده‌اند. این مرحله البته بخشی از دارایی مایکروسافت است که با خرید شرکت ZeniMax Media به آن دست یافته‌اند. طبق گفته‌ی محققان، مدل هوش مصنوعی امکان حرکت آزادانه در جهان شبیه‌سازی‌شده، نگاه‌کردن به اطراف، جست‌وجو، پریدن، پشت‌نشینی، تیراندازی و حتی منفجر کردن بشکه‌ها را فراهم می‌کند؛ فرآیندی که بسیار به بازی اصلی نزدیک است.

محدودیت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی در گیمینگ

با این وجود، تیم تحقیقاتی تأکید کرده‌اند که این پروژه به‌عنوان “یک اکتشاف تحقیقاتی” در نظر گرفته شده و باید به آن به‌عنوان “بازی کردن مدل” نه “بازی کردن خود بازی” نگاه کرد. محققان همچنین به محدودیت‌های موجود در این فناوری اشاره کرده‌اند—به‌طور مثال، دشمنان در بازی وضوح کمی دارند، شمارنده‌های آسیب و سلامت دقیق نیستند و مهم‌تر از همه، مدل با مشکل درک ماندگاری اشیاء مواجه است. به‌این معنا که اگر اشیاء به‌مدت بیش از 0.9 ثانیه از دید خارج شوند، مدل آن‌ها را فراموش می‌کند.

این چالش‌ها البته به زعم تیم تحقیقاتی می‌تواند به‌نوعی جالب نیز باشد و تجربه‌ای غیرمنتظره برای بازیکنان رقم بزند؛ مانند ایجاد یا حذف دشمنان با نگاه‌کردن به زمین و سپس بلند کردن نگاه یا حتی تلپورت‌کردن در نقشه با نگاه به آسمان و بازگشت نگاه به زمین.

نقد و نظرها درباره عملکرد Copilot AI

یکی از جنبه‌های جنجالی این پروژه، نظرات آستین واکر، نویسنده و طراح بازی، است که استفاده از این فناوری برای بازسازی بازی‌های کلاسیک و حفظ آن‌ها را زیر سؤال برده است. واکر با انتشار ویدئویی از گیم‌پلی خود در این مدل، نسبت به محدودیت‌های آن واکنش نشان داد و بیان کرد که عملکرد هوش مصنوعی در این دموی تکنولوژیکی به مشکلات بنیادی درک تکنولوژی و نحوه کارکرد بازی‌ها اشاره دارد. او انتقاد کرد که بازسازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بدون توجه به منطق و مکانیزم‌های اصلی بازی‌ها، ممکن است باعث از دست رفتن ویژگی‌هایی کلیدی شود که تجربه‌ی بازی را جذاب و منحصربه‌فرد می‌کنند.

رویکرد آینده مایکروسافت در گیمینگ مبتنی بر هوش مصنوعی

با وجود چالش‌ها و نقدها، این پروژه نشان‌دهنده‌ی تعهد مایکروسافت به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت گیمینگ است. چشم‌انداز مطرح‌شده توسط مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، فیل اسپنسر، بیانگر آن است که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به حفظ و انتقال بازی‌های کلاسیک به پلتفرم‌های مختلف کمک کنند. با این حال مسیر پیش رو نیازمند تحقیق، توسعه و رفع چالش‌های تکنیکی برای ارائه تجربه‌ای نزدیک‌تر به نسخه اصلی بازی‌ها خواهد بود.

جمع‌بندی
این پروژه‌ی تحقیقاتی، علی‌رغم محدودیت‌ها، پنجره‌ای تازه به نقش هوش مصنوعی در صنعت بازی‌های ویدئویی باز کرده است. اگرچه هنوز راه طولانی‌ای برای بهبود این فناوری در گیمینگ وجود دارد، اما نشان‌دهنده پتانسیل‌های گسترده‌ای است که آینده‌ای متفاوت برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی و دنیای هوش مصنوعی رقم خواهد زد.


کلمات کلیدی: مایکروسافت، Copilot AI، هوش مصنوعی، بازی‌های کلاسیک، Quake II، گیمینگ، Muse AI، فناوری هوشمند

تجزیه و تحلیل تصویر با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا