مدیر عامل تسلا، الون ماسک، اعلام کرده است که این شرکت از تاریخ ۲۲ ژوئن، سفرهای عمومی با خودروهای خودران را در شهر آستین، تگزاس آغاز خواهد کرد. این رویداد، آغاز خدمات بسیار مورد انتظار رباتاکسی این شرکت خواهد بود. با این حال، ممکن است این تاریخ به دلیل نگرانیهای ایمنی که ماسک از آن سخن گفته، تغییر کند. در روزهای اخیر، خودروهای مدل Y تسلا بدون راننده در حال آزمایش در آستین مشاهده شدهاند.
خبرگزاری بلومبرگ پیشتر گزارش داده بود که تسلا در نظر دارد این خدمت را در تاریخ ۱۲ ژوئن راهاندازی کند. الون ماسک سالهاست که ادعا میکند خودروهای تسلا قادر به رانندگی مستقل خواهند بود. در سال ۲۰۱۹، او اظهار داشت که تسلا در سال ۲۰۲۰ خدمات رباتاکسی خود را با ۱ میلیون خودروی خودران راهاندازی خواهد کرد، اما این وعده محقق نشد. به جای آن، تسلا در سالهای اخیر بر روی نرمافزار خود به نام رانندگی کامل خودکار (FSD) کار کرده است که نیاز به توجه رانندگان به جاده و آمادگی برای تسلط بر خودرو در هر لحظه دارد.
این نرمافزار هماکنون تحت بررسی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها قرار دارد، چرا که به ادعای برخی، در چندین حادثه در شرایط کمدید، از جمله یک تصادف منجر به فوت یک عابر پیاده، دخالت داشته است. ماسک ادعا کرده است که تسلا FSD را به حدی توسعه داده که دیگر نیازی به نظارت ندارد و نسخه جدید “بدون نظارت” این نرمافزار است که خودروهای حاضر در آستین را تجهیز میکند. او همچنین در یک نشست خبری بیان کرد که “هر تسلایی که از کارخانههای ما خارج میشود، قادر به رانندگی بدون نظارت است.”
اما این ادعاها با احتیاطهایی همراه هستند. فلوت کوچک خودروها – که گفته میشود حوالی ۱۰ دستگاه خواهد بود – در مناطق “ایمنترین” آستین جغرافیایی محدود خواهند شد. همچنین، خودروهای تسلا بارها در یک محله خاص در جنوب شرق آستین مشاهده شدهاند که احتمالاً در حال جمعآوری دادهها برای بهبود تجربه نهایی کاربران هستند. این تغییر رویکرد، تفاوتی بزرگ با توصیفهای گذشته ماسک از FSD به عنوان یک راهحل عمومی رانندگی خودکار دارد.
جالب است بدانیم که بیانیههای ماسک درباره توانایی جدید خودروهای تسلا در رانندگی بدون نظارت، با وعده او در سال ۲۰۱۶ در تضاد است که تمام خودروهای تسلا دارای سختافزار لازم برای تبدیل به خودروهای کاملاً خودران بودند. این حرف، حقیقت نداشت و تسلا در سالهای گذشته چندین نسخه از سختافزار FSD را در خودروهای خود امتحان کرده است. اما ماسک در ماه ژانویه اعتراف کرد که میلیونها خودرو به ارتقاء نیاز دارند تا بتوانند نرمافزار کنونی را اجرا کنند، و هنوز مشخص نیست که آیا این نوع ارتقاء امکانپذیر است یا خیر.