با توجه به شایعاتی که به گوش میرسد، به نظر میرسد OpenAI در حال آمادهسازی انتشار یک مرورگر وب با قابلیتهای هوش مصنوعی (gen AI) است که قصد دارد با مرورگر محبوب گوگل کروم رقابت کند. این پیشرفت جدید در دنیای جستجو، هیجان زیادی را به همراه داشته و نشاندهنده تغییرات بنیادی در نحوه مرور وب است. به گفته جا-نه دوین، استاد دانشگاه براون و پژوهشگر بنیاد MIT CISR، «این تغییر فقط به بهبود نتایج جستجو محدود نمیشود؛ بلکه به معنای redefining (تعریف مجدد) تعامل انسان و وب است.»
مرورگر هوش مصنوعیمحور، تفاوتهای زیادی با جستجوهای سنتی دارد، چرا که علاوه بر ارائه لینکهای مرتبط، قادر به خلاصهسازی اطلاعات و ارتباط مستقیم با کاربر است. این بدان معناست که کاربران نیازی به پیمایش در URLها یا پایگاههای داده برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود نخواهند داشت. این تغییر رویکرد، بهویژه برای کسبوکارها میتواند به معنای کاهش ضرورت استفاده از SEO باشد و این امر نیازمند بازنگری اساسی در استراتژیهای آنلاین آنهاست.
در همین راستا، OpenAI قصد دارد تا یک مرورگر اختصاصی را معرفی کرده و قابلیتهایی نظیر “اپراتور” را که وظایف تکراری مرورگر را مدیریت میکند، در آن بگنجاند. هدف این است که کاربران تحت یک محیط مشابه GPT بمانند و به جای جستجو در وب، به طور مستقیم به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. به گفته دوین، «آینده جستجو به معنای پیدا کردن اطلاعات نیست، بلکه به معنای برآورده کردن نیازهای کاربران است.»
با ورود OpenAI به بازار جستجوی هوش مصنوعی، این شرکت با رقابت شدیدی از سوی دیگر بازیگران این عرصه مانند Perplexity و You.com مواجه خواهد شد. در حالی که Perplexity به تازگی مرورگر جدید خود، Comet، را راهاندازی کرده است، اما در حال حاضر فقط در دسترس مشترکین سطح بالای خود قرار دارد. با این حال، حتی با وجود رقابت بسیار، OpenAI با داشتن پایگاه کاربری ۵۰۰ میلیون نفری و اکوسیستم توسعهدهندگان وسیع، در موقعیت مناسبی قرار دارد.
مرورگرهای هوش مصنوعی باید نشان دهند که تجربه کامل آنها نه تنها سریعتر و هوشمندتر است، بلکه به طور مداوم از آنچه کاربران در حال حاضر میشناسند، مفیدتر نیز هست. اگر OpenAI و Perplexity بتوانند خدمات خود را فراتر از جستجو توسعه داده و ابزارهای بیشتری را برای کاربران ارائه دهند، میتوانند سهم بازار بیشتری بهدست آورند.
در نهایت، کسبوکارها باید خود را برای محیط جدیدی آماده کنند که در آن SEO دیگر مرتبط نیست. به جای نگرانی از لینکهای آبی، باید بر روی تولید محتواهایی تمرکز کنند که به سادگی و دقت برای سیستمهای هوش مصنوعی قابل استخراج باشد. به عبارت دیگر، مهم است که تجربه کاربری بهگونهای باشد که با هوش مصنوعی همخوانی داشته باشد. همانطور که دوین اضافه میکند، «به زودی کاربران دیگر مرور نمیکنند؛ بلکه وظایف خود را به هوش مصنوعی واگذار میکنند.»