خطرات خیابانهای آمریکا برای عابران پیاده به شدت نگرانکننده است. یک استارتاپ مستقر در سن کارلوس کالیفرنیا به نام اوبیو (Obvio) بر این باور است که میتواند با نصب دوربینها در تقاطعها این وضعیت را تغییر دهد. بنیانگذاران این شرکت اذعان میکنند که رویکرد آنها به گونهای طراحی شده است که از ایجاد یک فضای نظارتی گسترده جلوگیری کند. این ادعای جسورانه در زمانی مطرح میشود که شرکتهایی چون فلوک (Flock) مورد انتقاد قرار گرفتهاند به خاطر اینکه دوربینهای ثبت شماره پلاک آنها به ابزاری حیاتی در نظارتهای نامناسب تبدیل شدهاند.
علی ریحان و درهوو ماهشواری، بنیانگذاران اوبیو، معتقدند که میتوانند به اندازه کافی کسبوکار خود را توسعه دهند بدون اینکه به این گرایشات منفی تن دهند. آنها محصول خود را با محدودیتهای نظارتی و اشتراکگذاری داده طراحی کردهاند تا این ادعا را تحقق ببخشند. این شرکت به تازگی یک دور تأمین مالی سری A به ارزش ۲۲ میلیون دلار را با هدایت سرمایهگذاریهای بین کپیتال (Bain Capital Ventures) به پایان رسانده است. اوبیو قصد دارد از این منابع برای گسترش فعالیتهای خود beyond (پیش از) پنج شهر اولی که در مریلند فعالیت میکند، استفاده کند.
ریهان و ماهشواری در حالی که در شرکت موتیو (Motive) مشغول به کار بودند، با یکدیگر آشنا شدند. موتیو شرکتی است که دوربینهای داشبوردی برای صنعت حملونقل تولید میکند. ماهشواری در مصاحبهای با تککرانچ (TechCrunch) گفت که این دو به تدریج متوجه شدند که بسیاری از خودروهای معمولی، رانندگان بدی هستند. آنها به شدت از افزایش خطرات در خیابانها و عبور و مرور عابران متعجب شدند و بر این باورند که ایالات متحده در نظارت و حفظ ایمنی جادهها عقب افتاده است.
ماهواری بیان کرد: «بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه خیلی خوب عمل میکنند. آنها از فناوری دوربینهای سرعت استفاده میکنند و فرهنگی قوی در خصوص ایمنی رانندگی دارند. ایالات متحده یکی از بدترین وضعیتها را در میان تمامی کشورهای مدرن دارد.» بنیانگذاران اوبیو به مطالعه و تحقیق در مورد ایمنی جادهها پرداختند و دریافتهاند که افراد در این حوزه به سه راهحل کلی: آموزش، مهندسی و اجرای قانون گرایش دارند. آنها بر این باورند که این رویکردها غالباً از یکدیگر جدا هستند.
پس از بررسی شرایط، اوبیو یک دستگاه پایلون (pylon) را طراحی کرد که معمولاً رنگی و مجهز به دوربینهای خورشیدی است و میتواند در نزدیکی تقریباً هر تقاطع نصب شود. این دستگاه به گونهای طراحی شده که در دید باشد و بخشی از هدف آن، افزایش آگاهی عمومی و آموزش است. هوش مصنوعی داخلی آن به تشخیص بدترین نوع تخلفات مانند عدم توقف کامل در برابر چراغقرمز یا دیگر تخلفهای رانندگی آموزش دیده است.
این سیستم در صورت وقوع تخلف، شماره پلاک خودرو را با پایگاه داده DMV ایالت مطابقت میدهد و تمامی اطلاعات مربوط به تخلف، پس از تأیید متخصصان اوبیو، به مقامات قانونی ارسال میشود. اوبیو فناوری خود را به شهرها بهطور رایگان ارائه میدهد و از طریق جریمههای دریافتی درآمد کسب میکند. چگونگی تقسیم درآمد جریمه بین اوبیو و دولتها بسته به قوانین ایالت متفاوت خواهد بود.
ریهان و ماهشواری تصریح میکنند که میتوانند کسبوکاری را بنا کنند که به کاهش تخلفات خطرناک در سطح گستردهای از شهرهای آمریکایی کمک کند. آنها همچنین بر اهمیت پاسخگویی به نیازهای جامعههایی که از فناوری آنها استفاده میکنند تأکید دارند. ماهشواری گفت: «اجرای خودکار باید با حمایت و همفکری جامعه همراه باشد و نباید به این صورت باشد که یک دوربین نصب کنید که فقط برای درآمدزایی طراحی شده باشد.»
از نظر فناوری، دوربینهای اوبیو به گونهای طراحی شدهاند که فقط تحت شرایط خاصی اطلاعات را ضبط و ارسال میکنند. این فناوری به نوعی خطر نظارتهای ناخواسته را کاهش میدهد و به سرمایهگذاران مانند آجی آگروال، شریک سرمایهگذاری بین کپیتال، این اطمینان را میدهد که اوبیو به دنبال حفظ ارزشها و تأمین امنیت جوامع است. “بنیانگذاران بزرگ حاضرند برخی از خطوط کسبوکار را قربانی کرده و حتی درآمدهای قابل توجهی را از دست بدهند تا به هدف نهایی خود برسند.”