مدلهای بنیادین هوش مصنوعی که قادر به ایجاد تصاویر واقعی از متن هستند، همچون OpenAI’s DALL-E و Stable Diffusion، در حال حاضر به وفور در دسترس قرار دارند. با این حال، ظهور مدلهای بنیادینی که میتوانند به صورت کامل و همزمان محیطهای 3D آنلاین را تنها از یک متن تولید کنند، هنوز در مراحل ابتدایی است. با این وجود، پرسش اصلی در این زمینه تنها زمان است، و نه امکان. در حال حاضر، متیاس نیسنر، یکی از پژوهشگران برجسته مدلهای 3D هوش مصنوعی در اروپا، به طور موقت از آزمایشگاه محاسبات بصری و هوش مصنوعی خود در دانشگاه فنی مونیخ خارج شده و یک استارتاپ به نام SpAItial تأسیس کرده است.
نیسنر که پیش از این یکی از بنیانگذاران استارتاپ آواتارهای هوش مصنوعی Synthesia با ارزش 2.1 میلیارد دلار بود، توانسته است در یک دوره سرمایهگذاری اولیه، مبلغ 13 میلیون دلار از سرمایهگذاران جمعآوری کند. این دور سرمایهگذاری توسط Earlybird Venture Capital، یکی از سرمایهگذاران مشهور اروپایی در مراحل ابتدایی، رهبری شد و شرکتهایی چون Speedinvest و چندین فرد مشهور دیگر نیز در این سرمایهگذاری مشارکت داشتند. این مبلغ قابل توجه در حالی است که SpAItial هنوز نتوانسته است محصول ملموسی به جهان معرفی کند، به جز ویدیوهای تیزر اخیر که نشان میدهد چگونه یک متن میتواند یک اتاق 3D تولید کند.
تیم فنی که نیسنر گرد هم آورده است، شامل افرادی برجسته چون ریکاردو مارتین-بروآلا، که پیش از این در پلتفرم کنفرانسهای سهبعدی گوگل به نام Beam کار کرده است، و دیوید نووتنی که شش سال در متا مشغول به کار بود و رهبری پروژه تولید داراییهای متن به 3D شرکت را بر عهده داشت، است. تخصص جمعی این افراد به آنها شانس بالایی برای رقابت در فضایی میدهد که شامل رقبای دیگری است که بر واقعگرایی نوری تمرکز دارند.
نیسنر معتقد است که در حال حاضر رقابت در این حوزه نسبت به دیگر انواع مدلهای بنیادین کم است و او و دیگران در پی تحقق یک “چشمانداز بزرگتر” هستند. وی بیان کرد: “من فقط نمیخواهم یک دنیای 3D داشته باشم. بلکه میخواهم این دنیا مانند دنیای واقعی رفتار کند. میخواهم قابل تعامل باشد و به کاربران اجازه انجام فعالیتها را بدهد.”
نیسنر همچنین به پتانسیل عظیم بازار برای محیطهای 3D واقعی اشاره کرد و گفت: “این فرصت که به عنوان یک بازار چند تریلیونی از دوقلوهای دیجیتال تا واقعیت افزوده شناخته میشود، برای سرمایهگذاران جذاب است، اما واقعاً مبهم و چند بعدی است و این موضوع استراتژی ورود به بازار را دشوار میکند.”
استارتاپ SpAItial قصد دارد با شناسایی شرکای مناسب که میتوانند از مدلهای اولیه استفاده کنند، به پیشرفت خود بپردازد. همچنین نیسنر و همتاسیسکنندگانش بر ایجاد فضاهای 3D بزرگتر و تعاملی تمرکز دارند.
هدف نهایی آنها این است که به کاربران امکان دهند تا با وارد کردن یک متن، بازی ویدیویی خود را در 10 دقیقه بسازند.
نیسنر بر این باور است که این هدف نسبت به آنچه که به نظر میرسد، بیشتر قابل دستیابی است و در تلاشند تا با ایجاد فضاهای واقعیتر و پیچیدهتر، تحول بزرگی در حوزه تولید 3D ایجاد کنند. در این مسیر، SpAItial میتواند جایگزینی برای نرمافزارهای CAD باشد و فصل جدیدی را در تولید 3D آغاز کند.