برنامههای هوش مصنوعی و چالشهای کشف باگهای کدهای تولید شده
در حالی که سیلیکون ولی به سوی آیندهای پیش میرود که در آن هوش مصنوعی بخش اعظم برنامهنویسی نرمافزارها را انجام میدهد، مشکلات جدیدی بروز میکند: شناسایی و رفع باگهای تولید شده توسط AI پیش از ورود به مرحله تولید. بنا بر گفته یکی از کارمندان سابق OpenAI، این کمپانی نیز با چنین چالشهایی دست به گریبان است.
شرکت نوپای PlayerZero، به رهبری مدیر عامل و بنیانگذار آن انیمش کورتانا، راهحلی ارائه کرده است: استفاده از ایجنتهای هوش مصنوعی آموزشدیده برای شناسایی و رفع مشکلات قبل از اینکه کدها به مرحله تولید برسند. کورتانا این استارتاپ را در آزمایشگاه یادگیری ماشین DAWN دانشگاه استنفورد و تحت نظر مشاور خود، ماتی زاهاریا، تاسیس کرده است. زاهاریا، توسعهدهنده مشهور و یکی از بنیانگذاران Databricks، تکنولوژی بنیادی آن را در حین کار بر روی دکترای خود ایجاد کرده است.
روز چهارشنبه، PlayerZero اعلام کرد که توانسته است ۱۵ میلیون دلار در سری A تأمین مالی جذب کند که این سرمایهگذاری به سرپرستی آشو گارگ از بنیاد سرمایهگذاری Foundation Capital، یکی از حامیان اولیه Databricks، صورت گرفته است. پیش از این، این استارتاپ موفق شده بود ۵ میلیون دلار از طریق سرمایهگذاری اولیه به رهبری Green Bay Ventures و تعدادی از سرمایهگذاران برجسته دیگر از جمله زاهاریا، مدیر عامل Dropbox، درو هاستون، و مدیر عامل Figma، دیلن فیلد، جذب کند.
کورتانا، در حالی که در آزمایشگاه DAWN استنفورد به تحقیق در زمینه فناوری فشردهسازی مدلهای هوش مصنوعی پرداخته بود، به مدلهای زبانی آشنا شد. او معتقد است که کامپیوترها به زودی وظیفه نوشتن کدها را بر عهده خواهند گرفت و دیگر نیازی به انسانها نخواهد بود. او به این نکته اذعان داشت که با نظارت بر تولیدات این ایجنتها، مشکلاتی مانند تولید کدهای معیوب مشابه آنچه که انسانها ایجاد میکنند، در انتظار خواهد بود و این مشکل با تولید کدهای بیشتر روز به روز تشدید خواهد شد.
PlayerZero مدلهایی را آموزش میدهد که به طرز عمیقی کدهای سازمانها را درک میکنند و میتوانند تاریخچه مشکلات و راهحلهای آنها را بررسی کنند. در صورت بروز مشکل، این تکنولوژی قادر است علت مشکل را شناسایی و آن را رفع کند و سپس از این اشتباهات یاد بگیرد تا از بروز مجدد آنها جلوگیری کند. کورتانا این محصول را به سیستم ایمنی برای کدهای بزرگ تشبیه میکند.
حضور زاهاریا به عنوان یک سرمایهگذار فرشت در جمعآوری سرمایه یک گام اولیه بود، اما لحظهای که واقعاً ایده او را تأیید کرد، زمانی بود که او یک دمو به یکی از توسعهدهندگان مشهور، گیلمرو راوش، نمایش داد. راوش که بنیانگذار شرکت Vercel و خالق فریمورک معروف جاوا اسکریپت Next.js است، با دقت دمو را مشاهده کرد و در پاسخ به سوالاتش در مورد واقعیت کارکرد کد، کورتانا بیان کرد که این کد در حال اجرا در محیط واقعی است. پس از آن، سرمایهگذار آیندهاش گفت: “اگر شما واقعاً بتوانید این مشکل را به شیوهای که تصور میکنید حل کنید، این یک مسئله بسیار بزرگ است.”
لازم به ذکر است که PlayerZero تنها شرکتی نیست که در تلاش برای حل مشکل باگهای تولید شده توسط AI است. به عنوان مثال، به تازگی شرکت Anysphere ابزار Bugbot را برای شناسایی خطاهای کدنویسی راهاندازی کرده است. با این حال، PlayerZero به دلیل تمرکز بر روی کدهای بزرگ، به سرعت در حال جذب توجه است. این تکنولوژی که برای دنیایی متشکل از ایجنتهای کدنویس ساخته شده است، هماکنون توسط چندین سازمان بزرگ که از کمکنویسهای کدنویسی استفاده میکنند، مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، شرکت Zuora که در زمینه صورتحساب اشتراکی فعالیت میکند، از این تکنولوژی در تیمهای مهندسی خود و بهویژه برای نظارت بر سیستمهای صورتحساب خود بهره میبرد.