افزایش چشمگیر ترافیک خرید آنلاین در روزهای پر فروش آمازون
رویداد روز پرایم آمازون، بهعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای خرید آنلاین در ایالات متحده، تأثیر قابل توجهی بر تجارت الکترونیک این کشور داشت. بر اساس تحلیلهای پس از این رویداد که توسط Adobe Analytics انجام شده است، ترافیک مربوط به محصولات تولیدشده توسط هوش مصنوعی، مانند چتباتها و مرورگرها، در سایتهای خردهفروشی ایالات متحده به طرز چشمگیری افزایش یافت و به ۳۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رسید. این افزایش، فراتر از پیشبینیهای اولیه این شرکت قرار گرفت.
Adobe، با ارائه تحلیلی از وضعیت خردهفروشی آنلاین، به بررسی بیش از یک تریلیون بازدید از وبسایتهای خردهفروشی ایالات متحده و ۱۰۰ میلیون کالای موجود در ۱۸ دسته محصول پرداخت. در طول رویداد روز پرایم آمازون که از ۸ تا ۱۱ ژوئیه برگزار شد، خردهفروشان ایالات متحده حدود ۲۴.۱ میلیارد دلار هزینه کردند که نسبت به سال گذشته ۳۰.۳ درصد رشد داشت. این میزان معادل دو روز جمعه سیاه (بلک فرایدی) است.
تحلیلی که Adobe از این رویداد ارائه داد، نتایج متفاوتی با پیشبینیهای قبلی داشت و نشان داد که در طول این چهار روز، هزینهها ۲۳.۸ میلیارد دلار پیشبینی شده بود که این رقم نیز نشاندهنده رشد ۲۸.۴ درصدی نسبت به سال گذشته بود. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان یک ابزار خرید آنلاین نیز بهطور چشمگیری افزایش یافته و علاقهمندی مصرفکنندگان به استفاده از خدمات چت مبتنی بر هوش مصنوعی و مرورگرهای هوشمند را نشان میدهد؛ هرچند که این ترافیک هنوز از سایر کانالها مانند ایمیل یا جستجوی پولی کمتر است. بهعنوان مثال، جستجوی پولی در این رویداد، ۲۸.۵ درصد از سهم بازار خردهفروشی آنلاین ایالات متحده را به خود اختصاص داد و نسبت به سال گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافت.
سال جاری، یکی از کانالهای در حال رشد برای جذب کلیکهای خردهفروشی، تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی بودند که ۱۹.۹ درصد از فروش آنلاین ایالات متحده را در طول این رویداد به خود اختصاص دادند که این مقدار ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. همچنین، دادهها نشان دادند که تأثیرگذاران میتوانند خریداران را ۱۰ برابر موثرتر از خود رسانههای اجتماعی به خرید ترغیب کنند.
اگرچه آمازون جزئیات خاصی از آمار روز پرایم ارائه نداد، این شرکت اعلام کرد که این رویداد بزرگترین فروش تاریخ خود را رقم زده و تعداد کالاهای فروختهشده نیز رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. همچنین، آمازون این سالها، روز پرایم را به یک رویداد چهار روزه تبدیل کرده است که مقایسه با سالهای گذشته را دشوار میسازد.
تحلیلی از Momentum Commerce که توسط Adweek گزارش شده است، نشان میدهد که فروش روز پرایم در دو روز ابتدایی ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و سپس در روز سوم به ۱۶۵ درصد افزایش یافته است. این امر نشاندهنده این است که خریداران احتمالاً منتظر روزهای پایانی تخفیفها بودند تا از تخفیفهای عمیقتری بهرهمند شوند.
دستهبندیهای برتری که در این سال به رشد فروش آنلاین ایالات متحده در طول رویداد روز پرایم کمک کردند، شامل لوازم خانگی (رشد ۱۱۲ درصد)، لوازم اداری (رشد ۱۰۵ درصد)، الکترونیک (رشد ۹۵ درصد)، کتاب (رشد ۸۱ درصد)، ابزار و بهبود منزل (رشد ۷۶ درصد)، خانه و باغ (رشد ۵۸ درصد) و کالاهای نوزاد و کودک (رشد ۵۵ درصد) بودند.