تسلا، بعد از راهاندازی یک سرویس محدود رباتکسی در آستین، تگزاس، به تازگی یک اقدام چشمگیر دیگر انجام داده است تا پیشرفت نرمافزار خودران خود را به نمایش بگذارد. این شرکت اجازه داد تا یک خودروی مدل Y SUV بهطور خودکار مسافتی حدود ۱۵ مایل از کارخانه تسلا به مجتمع مسکونی جدید صاحب خودرو برود و این اقدام را ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، بهعنوان نخستین “تحویل خودران” خودرو به مشتری اعلام کرد.
این خودرو بهظاهر با همان نرمافزاری که مدلهای رباتکسی تسلا در آستین استفاده میکنند، تجهیز شده بود، اما هنگام تحویل، به نرمافزار خودران تماموقت (نظارت شده) که نیاز به توجه راننده دارد، تغییر مقام داده شد. در این رانندگی، هیچ فردی درون خودرو حضور نداشت و ماسک ادعا کرد که هیچ کمکی از راه دور به خودرو نشده است. این نمایش در زمانی مناسب برای تسلا انجام شد، چرا که این شرکت قرار است آمار تحویل سهماهه دوم را در هفته جاری و نتایج مالی این دوره را در انتهای ماه اعلام کند.
در حالی که انتظار میرود این اعداد برای تسلا ناامیدکننده باشند، تسلا پس از انتشار نخستین خبر درباره این رانندگی، روز جمعه قیمت سهام خود را بهطرز قابل توجهی افزایش داد، هرچند که پس از یک روز معاملاتی دشوار در روز دوشنبه این قیمت کاهش یافت.
مسیر حرکت مدل Y بهطور قابل توجهی پیچیده بود و این تجربه به وضوح چالشهای خاص خود را داشت. در ویدئوی ۳۰ دقیقهای از این سفر (تسلا همچنین نسخهای تسریعشده از آن را منتشر کرده که حدود ۳.۵ دقیقه طول میکشد)، خودرو در حین رانندگی وارد بزرگراهها، تغییر مسیر به راست در نور قرمز، عبور از یک گردنه کوچک و انجام یک گردش چپ غیرمحافظت شده شد. این معماها برای خودروهای خودران که در سالهای اخیر در حال توسعه بودند، چالشهای مهمی محسوب میشوند، بنابراین دیده شدن خودرویی که همه این مراحل را در یک رونده روزمره ترافیکی پشت سر گذاشت، بسیار جذاب است.
تسلا تنها شرکتی نیست که قادر به عبور از این مسیرهای ترکیبی از بزرگراهها و خیابانهای سطحی است. خودروهای Waymo در حال حاضر در بزرگراههای لس آنجلس، فینیکس و سانفرانسیسکو (تا به حال فقط برای کارمندان) در حال حرکت هستند و حتی Zoox نیز در ژانویه، سفر بدون رانندهای را در نقاطی با سرعت ۴۵ مایل در ساعت و خیابانهای جنبی در لاسوگاس ارائه داد.
اگرچه ویدیوی تسلا از این سفر واضح و ساده بهنظر میرسد، اما سوالات متعددی را به وجود میآورد. یکی از بزرگترین سوالات این است که تسلا چه نوع آمادهسازیهایی قبل از خروج این خودرو از کارخانه انجام داده است. این سوال بهویژه مهم است، زیرا تسلا در سال ۲۰۱۶ ویدیویی را منتشر کرد که در آن یک خودرو بهطور خودکار در منطقه خلیج کالیفرنیا حرکت میکرد و در آن زمان، این ویدیو بهطور واضح گمراهکننده و در واقع ساختگی به نظر میرسید.
تسلا بهطور رسمی دیگر به درخواستهای رسانهای پاسخ نمیدهد، اما سوالات بیشتری در مورد قابلیتهای نرمافزار خودران این شرکت وجود دارد. آیا این نرمافزار میتواند این مسیر را بدون دخالت (از داخل خودرو یا از راه دور) در صدها و هزاران مورد ایمن انجام دهد؟ یکی از انتقادهای جالب از دان او داود، یکی از منتقدان سرسخت نرمافزار FSD تسلا، این بود که خودرو در نهایت در یک خط آتشنشانی مقابل آپارتمان مشتری جدید متوقف شد. این انتقادی منصفانه است، هرچند که از شخصی گرفته شده که تنها چند هفته پیش با انجام آزمایشات غیرمعمول، انتقاداتش را شدت بخشیده بود.
با توجه به تمایزها و چالشهای پیشرو، واضح است که تسلا هنوز راه زیادی برای پیمودن دارد تا نشان دهد فناوری خودران این شرکت میتواند بهطرز قابل اعتمادی در شرایط واقعی کار کند.