تسلا در حال راه‌اندازی نسخه‌ای محدودتر از سرویس روباتاکسی خود در سان فرانسیسکو است که طبق گزارش Business Insider، این طرح در نهایت پس از آغاز اولین مرحله راه‌اندازی در آستین، تگزاس به زودی عملیاتی خواهد شد. به گفته منابع، تسلا قصد دارد دعوت‌نامه‌هایی برای مالکان خودروهای تسلا ارسال کند تا از این خدمت آزمایشی بهره‌مند شوند. با این حال، بسته به نحوه پیشرفت تسلا، این اقدامات ممکن است با قوانین ایالت کالیفرنیا در تضاد باشد، حتی اگر یک راننده ایمنی انسانی در پشت فرمان خودروهای خودران نشسته باشد.

در کالیفرنیا دو نهاد دولتی به مدیریت جوانب مختلف خودروهای خودران می‌پردازند. اداره‌خودروهای موتوری کالیفرنیا (DMV) مدیریت آزمایش و راه‌اندازی خودروهای خودران را بر عهده دارد و برای سه مرحله مختلف از این فرآیند، شامل آزمایش با راننده، آزمایش بدون راننده و راه‌اندازی بدون راننده، مجوزهای لازم را ضروری می‌داند. تسلا تنها مجوز آزمایش خودروهای خودران با یک راننده ایمنی در پشت فرمان را در اختیار دارد و هیچ‌گونه مجوزی برای آزمایش یا راه‌اندازی بدون راننده ندارد. همچنین، بر اساس اطلاعات دریافتی از DMV، تاکنون درخواستی برای مجوزهای دیگر نیز ارسال نکرده است.

علاوه بر این، تسلا به مجوزهای لازم از کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC) نیز دسترسی ندارد که جنبه‌های تجاری حمل و نقل ایاب و ذهاب به وسیله انسان و همچنین سیستم‌های خودران را تنظیم می‌کند. بر اساس اظهارات سخنگوی CPUC، تسلا تنها مجوز “Transportation Charter Party” را دارد که به اپراتور انسانی اجازه می‌دهد تا یک خودرو سنتی را برای خدمات چارتر به عموم مردم هدایت کند. این مجوز کاملاً با مجوز خودروهای خودران برای حمل و نقل مسافران متفاوت است. مجوزها و تأییدیه‌هایی که به نام AV وجود دارد، اجازه آزمایش و راه‌اندازی خودروهای خودران با یا بدون راننده را می‌دهند و تسلا هنوز چنین مجوزهایی را دریافت نکرده است.

تسلا همچنین مجوز “Drivered Pilot AV permit” را از CPUC ندارد، بنابراین نمی‌تواند حتی از یک خودرو خودران با یک اپراتور انسانی برای خدمات مسافری استفاده کند. این بدان معناست که اگر تسلا روباتاکسی‌های خود را راه‌اندازی کند و سیستم‌های خودران فعال شوند، این شرکت در حقیقت با قوانین ایالت ویژه کالیفرنیا در تضاد خواهد بود، حتی اگر این سفرها رایگان باشند و یک راننده ایمنی انسانی در پشت فرمان نشسته باشد.

تلاش تسلا برای حضور در کالیفرنیا همزمان با تلاش DMV برای توقف فروش خودروهای این شرکت در ایالت مذکور به دلیل شکایتی است که مربوط به وعده‌های تسلا درباره توانایی‌های خودرانی خودروهایش می‌باشد. همچنین تسلا در حال حاضر در جریان یک پرونده قضایی به دلیل مرگ‌های ناشی از استفاده از سیستم کمک راننده کمتر توانمند خود، موسوم به Autopilot، قرار دارد. این شرکت هنوز نتوانسته است ثابت کند که نرم‌افزار “Full Self-Driving” آن توانایی پشتیبانی از یک شبکه روباتاکسی را دارد.

در حالی که تسلا از تاریخ ۲۲ ژوئن یک نسخه با دعوت‌نامه تنها از سرویس روباتاکسی خود را در آستین اجرا کرده، ولی این سرویس فاصله زیادی با آنچه که ایلان ماسک برای سال‌ها نوید داده است، دارد. این خدمات عمدتاً محدود به مرکز شهر آستین و کریدورهای اصلی آن است و یک اپراتور ایمنی در صندلی جلو نشسته که می‌تواند در صورت بروز خطا یا خطر مداخله کند. هرچند سرویس با حدود ۱۰ خودرو آغاز شده، ولی هنوز تعداد دقیق مدل Y SUV فعال در این شهر مشخص نیست و همچنین ابهاماتی درباره تعداد دفعاتی که این اپراتورهای ایمنی مجبور به مداخله شده‌اند، وجود دارد. ایلان ماسک قبلاً به شدت بر روی نرم‌افزار خودران تسلا اطمینان داشت و گفته بود که این خودرو قادر است از لس آنجلس به نیویورک برود – ادعایی که هرگز تحقق نیافت.

ایلان ماسک این هفته اعلام کرده است که تسلا همچنین در تلاش برای گسترش فعالیت‌های خود به فلوریدا و آریزونا است. بر اساس گزارشی از TechCrunch، تسلا فرآیند گواهی‌گیری لازم برای آزمایش و فعالیت با یا بدون راننده در آریزونا را آغاز کرده است. این خبر به‌روز شده شامل اطلاعات جدیدی از CPUC است.

متن خود را با هوش مصنوعی به تصویر تبدیل کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا