هنریک وردلین در طول ۱۵ سال گذشته به کارآفرینان کمک کرده است تا برندهای بزرگی نظیر بارک باکس (Barkbox) را از طریق استارتاپ استودیو خود به نام پری هایپ (Prehype) بسازند. اکنون، با راه‌اندازی پروژه جدید خود با نام آودوس (Audos) در نیویورک، او به این باور رسیده که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به او کمک کند تا فرآیند ساخت استارتاپ‌ها را از “ده‌ها” در سال به “صدها و هزاران” کارآفرین آینده‌نگر گسترش دهد. به نظر می‌رسد زمان‌بندی این حرکت بسیار مناسب است؛ زیرا اخیراً اخراج‌های گسترده در صنایع مختلف موجب شده است که بسیاری از کارکنان مسیر شغلی خود را بازنگری کنند و ابزارهای هوش مصنوعی به‌طور قابل توجهی موانع ساخت محصولات و خدمات دیجیتال را کاهش داده‌اند.

در کانون این تحولات، پروژه جدید هوادوس قرار دارد که این وعده را می‌دهد که به “کارآفرینان روزمره کمک کند تا شرکت‌های هوش مصنوعی میلیون دلاری ایجاد کنند” بدون اینکه به مهارت‌های فنی نیاز داشته باشند. سفر هنریک از پری هایپ به آودوس تجلی تحول گسترده‌ای است که در حال حاضر در عرصه کارآفرینی به وقوع می‌پیوندد. وی در پری هایپ به همکاری با بنیان‌گذاران فناوری پرداخت تا استارتاپ‌های سنتی راه‌اندازی کند، استارتاپ‌هایی که احتمالاً میلیون‌ها دلار سرمایه جمع‌آوری کرده و به خروجی‌هایی میلیاردی میروند. امروز، او در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ (TechCrunch) می‌گوید: “آنچه ما سعی داریم انجام دهیم این است که تمام آن دانش و متدولوژی که طی سال‌ها در ساخت این شرکت‌های بزرگ به دست آورده‌ایم را به نوعی دموکراتیک کنیم.”

هدف آودوس این است که به “کارآفرینان روزمره” کمک کند درک بهتری از تغییرات بازار داشته باشند و در عین حال، به آنها ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد محصولات پیچیده با استفاده از زبان طبیعی ارائه نماید. وردلین، که آودوس را با شریک خود در پری هایپ، نیکلاس ثورن، تأسیس کرده است، بیان می‌کند: “فیس‌بوک و بسیاری از این پلتفرم‌ها شامل الگوریتم‌های فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند بسیار خوب تشخیص دهند که چگونه به مشتریان دسترسی پیدا کنید، به شرطی که گروه مشتری‌تان را تعریف کنید.” آودوس برای ارزیابی اینکه آیا طرح تجاری یک بنیان‌گذار دارای هزینه‌های پایدار جذب مشتری است یا نه، از این سیستم بهره می‌برد.

روش آودوس تا کنون مؤثر بوده است. این پلتفرم از زمان راه‌اندازی بتا، به حمایت از راه‌اندازی “صدها” کسب‌وکار موفق کمک کرده و مشتریان خود را از طریق تبلیغات اینستاگرامی اینگونه جذب کرده است: “آیا تاکنون به شروع یک کسب‌وکار فکر کرده‌اید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟” وردلین به مثال‌هایی اشاره می‌کند که شامل مکانیک‌هایی می‌شود که می‌خواهد به مردم در ارزیابی هزینه‌های تعمیر کمک کند، فردی که در حال عرضه خدمات “لوژستیک بعد از مرگ” است، مربی‌های مجازی گلف و مشاوران تغذیه بر پایه هوش مصنوعی می‌باشد. او با اشاره‌ای تلویحی به کسب‌وکارهای میلیون دلاری، یا به اصطلاح “یونیکورن‌ها”، این تیم‌های یک یا دو نفره را “خرس‌های کوچک” می‌نامد.

تمام این کارآفرینان از یک فرآیند مشابه عبور کردند: آنان روی تبلیغ آودوس کلیک کردند، عامل هوش مصنوعی وارد گفت‌و‌گو با آنها شد تا مشکلات و نیازهای آنان را شناسایی کند و پس از رضایت از جواب‌ها، آودوس آنان را با مشتریان بالقوه مرتبط کرد. در زمینه بازگشت سرمایه، آودوس با الگوریتمی کاملاً متفاوت از شتاب‌دهنده‌ها یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر عمل می‌کند. به جای دریافت سهام، شرکت ۱۵٪ سهم از درآمد کسب‌وکارهایی که به راه‌اندازی آنها کمک می‌کند، می‌گیرد. در عوض، بنیان‌گذاران تا ۲۵,۰۰۰ دلار تأمین مالی، دسترسی به ابزارهای توسعه کسب و کار مبتنی بر هوش مصنوعی و کمک در توزیع (بالاخص از طریق تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی) دریافت می‌کنند.

وردلین در این‌باره می‌گوید: “ما هیچ سهمی از کسب و کار آنها نمی‌گیریم.” زیرا به باور او این شرکت‌ها ممکن است هرگز به فروش نروند. او تصریح می‌کند: “آنچه ما واقعاً به آن الهام می‌گیریم، فروشگاه‌های کوچک و محلی هستند که پایه و اساس جامعه ما را تشکیل می‌دهند.” سهم از درآمد به‌طور نامحدود ادامه خواهد یافت، مشابه حق الزحمه‌های پلتفرمی که اپل در فروشگاه اپلیکیشن خود دریافت می‌کند. برای بنیان‌گذاران، این به معنای انصراف از بخشی از درآمد خود به‌صورت دائمی است — سهم ۱۵٪ که می‌تواند به مرور زمان هزینه‌های زیادی برای کارآفرینان ایجاد کند. برخی ممکن است این معامله را توجیه‌پذیر ببینند؛ در حالی که دیگران ممکن است از توجیه هزینه‌های بلندمدت نسبت به منافع سؤال کنند.

پیشنهاد ارزشی آودوس همچنین سؤالات دیگری را مطرح می‌کند، زیرا با توجه به اینکه فضای کارآفرینی به سرعت در حال تغییر است، به وضوح مشخص نیست که چقدر از این کار می‌توانند به عهده ابزارهای هوش مصنوعی باشد. همچنین موضوع تمایز نیز وجود دارد. همانطور که وردلین به خوبی اذعان می‌کند، “جهان پر از این ابزارهاست” و این ابزارها به سرعت در حال پیشرفت هستند. به راستی چه می‌شود زمانی که کارآفرینان می‌توانند به توانایی‌های مشابه هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند بدون اینکه مالیات درآمد دائمی را پرداخت کنند؟

با این حال، سرمایه‌گذاران آودوس به این سناریوها نگران نیستند. True Ventures هدایت دور سرمایه‌گذاری ۱۱.۵ میلیون دلاری آودوس را بر عهده گرفت و شریک این شرکت، تونی کُنراد، در جلسه زوم این هفته به جذابیت آودوس اشاره کرد. به گفته کُنراد: “من اعتقاد دارم که افراد فراوانی وجود دارند” که ممکن است مشتاقانه فرصت همکاری با پلتفرمی مانند آودوس را بپذیرند. او به قیاس خروجی یک میلیارد دلاری اینستاگرام با تنها ۱۳ کارمند اشاره کرد و این‌گونه استنباط کرد که هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش بهره‌وری منجر شود، حتی اگر آودوس که در حال حاضر تنها پنج نفر پرسنل دارد، به دنبال یونیکورن‌ها نباشد.

وردلین توضیح می‌دهد: “آنچه ما واقعاً به دنبالش هستیم، میلیون‌ها نفری است که می‌توانند کسب‌وکارهایی به ارزش یک میلیون دلار یا نیم میلیون دلار که واقعی و تغییرآفرین هستند، ایجاد کنند.” او جداگانه در مورد دلیل راه‌اندازی آودوس می‌گوید: “ما در تلاشیم بفهمیم چگونه می‌توان یک میلیون شرکت با درآمد یک میلیون دلار در سال ایجاد کرد. این یک کسب و کار با گردش یک تریلیون دلار است.”

با نزدیک شدن به میانه سال ۲۰۲۵، این ایده غیرواقعی به‌نظر نمی‌رسد. توسعه فوائد کارآفرینی به افرادی که به‌طور سنتی به سرمایه‌گذاری استارتاپ یا مهارت‌های فنی دسترسی نداشته‌اند، به طور فزاینده‌ای جذاب به‌نظر می‌رسد، در حالی که اشتغال سنتی به‌طور فزاینده‌ای بی‌ثبات به نظر می‌رسد. وردلین می‌گوید: “ما معتقدیم که باید کسی باشد که به این کارآفرینان کوچک که در حال ساخت چیزی هستند که قابل سرمایه‌گذاری نیستند، کمک کند. ما بر این باوریم که جهان با افزایش کارآفرینی بهتر خواهد بود.”

دیگر سرمایه‌گذاران آودوس شامل Offline Ventures و Bungalow Capital هستند. همچنین، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران فرشته مشهور — از جمله نیکلاس زِن‌استروم و ماریو شلوسر — نیز در جمع سرمایه‌گذاران آودوس قرار دارند.

دستیار هوشمند بینا ویرا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا