اوبر بهتازگی از همکاری سوم خود با یک شرکت خودروی خودران چینی خبر داد و نشان داد که این غول خدمات حملونقل و تحویل کالا، عزم راسخی برای تسلط بر بازار نوظهور رباتاکسی در سطح جهانی دارد. این شرکت روز سهشنبه اعلام کرد که با شرکت Pony AI که در گوانگژو مستقر است، همکاری خواهد کرد تا رباتاکسیها را در یک بازار کلیدی در خاورمیانه در سال جاری راهاندازی کند. این همکاری با Pony، یک روز پس از اعلام برنامههای اوبر برای دو توافق استراتژیک دیگر با شرکتهای چینی، Momenta و WeRide، صورت میگیرد.
اوبر اعلام کرد که با Momenta برای راهاندازی رباتاکسیها در اپلیکیشن خود در اروپا تا سال 2026 همکاری خواهد کرد و با WeRide بهمنظور گسترش خدمات خود به 15 شهر در خاورمیانه و اروپا در پنج سال آینده همکاری میکند. اوبر و WeRide پیشتر خدمات رباتاکسی تجاری را در ابوظبی راهاندازی کردهاند. این توافقات با Pony، Momenta و WeRide به فهرست رو به رشد همکاریهای اوبر که بیش از 15 شرکت دیگر در حوزه خودروهای خودران را شامل میشود، افزوده شده است.
بیشتر شرکای اوبر شامل شرکتهای مطرحی مانند Waymo و May Mobility از ایالات متحده هستند و برخی از آنها نظیر Wayve از انگلستان، استثنا محسوب میشوند. در حالی که اوبر با تهدیدهای ابتدا از سوی شرکتهای مانند تسلا که قصد دارد خدمات رباتاکسی خود را در اوستین در ماه آینده راهاندازی کند، مواجه است، همچنین با بررسیهای فدرال درباره ادعای روشهای اشتراکگذاری گمراهکننده و پیشبینی بازداری هزینههای مصرفکنندگان در سال 2025، شرکت بهسرعت در حال تلاش برای اطمینان دادن به سرمایهگذاران است که همچنان فرصتهای زیادی برای توسعه وجود دارد. همکاری با شرکتهای چینی میتواند راهی هوشمندانه برای دستیابی به این رشد باشد.
شرکتهای خودران چینی در حال حاضر بهسرعت در حال گسترش خدمات خود در سطح بینالمللی هستند. بهجز ابوظبی، WeRide خدمات تجاری خود را در پکن و فرانسه راهاندازی کرده و در چندین بازار دیگر در چین و اروپا در حال آزمایش است. Pony نیز در سه شهر چین خدمات رباتاکسی پرداختی را ارائه میدهد و بهتازگی آزمایشهایی را در لوکزامبورگ آغاز کرده است. شرکت Waymo، تنها شرکت خودروی خودران در ایالات متحده که در حال حاضر خدمات تجاری بدون راننده ارائه میدهد، هنوز مراحل جمعآوری دادهها را در توکیو آغاز کرده است.
شراکت Pony با اوبر این فرصت را به شرکت میدهد که وارد بازار خاورمیانه شود. اوبر از قبل در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن حضوری قوی دارد؛ حضوری که در سال 2019 با خرید رقیب خود در خاورمیانه، Careem، گسترش یافت. در یک بیانیه مطبوعاتی، Pony هدف توافق خود با اوبر را مقیاسگذاری برای گسترش به “بازارهای بینالمللی” در آینده اعلام کرده است. همانند دیگر راهاندازیهای اوبر، زمانی که Pony به اپلیکیشن ملحق شود، مشتریان اوبر این گزینه را خواهند داشت که سفر خود را با یک خودرو خودران انجام دهند. در مرحله اولیه آزمایشی، این خودروها دارای یک اپراتور ایمنی خواهند بود تا زمان راهاندازی کامل تجاری شرکتها.
نشست درآمدی اوبر در سهماهه اول سال جاری نیز در این هفته برگزار میشود، که احتمالاً اطلاعات بیشتری درباره برنامههای رشد شرکت، از جمله خرید سهام کنترلی در یک شرکت تحویل غذا در ترکیه، و نحوه مقابله با چالشهای کنونی ارائه خواهد داد.