دعوت به کانال تلگرام
کانال بینا ویرا مرجع تخصصی اخبار هوش مصنوعی و تصاویر تولید شده با AI
عضویت در کانال

Waymo فعالیت رباتاکسی‌های خودرانش را در بخش گسترده‌تری از کالیفرنیا مجاز شد

شرکت Waymo روز جمعه اعلام کرد که اکنون «به‌طور رسمی مجاز است» تا خودروهای کاملاً خودران خود را در مناطق وسیع‌تری از ایالت کالیفرنیا به‌کارگیرد. این شرکت که پیش‌تر در سان‌فرانسیسکو، سیلیکون‌ولی و لس‌آنجلس فعال بود، هم‌چنین در شهرهای خارج از کالیفرنیا مانند آتلانتا، آستن و فینیکس نیز حضور دارد. نقشه‌های منتشرشده توسط اداره‌وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV) نشان می‌دهد Waymo اکنون می‌تواند در بخش‌های بیشتری از خلیج سان‌فرانسیسکو و جنوب کالیفرنیا خودروهای خودران را تست و مستقر کند.

گسترش جغرافیایی و محدوده‌های جدید
در منطقهٔ خلیج، محدوده‌های تصویب‌شده شامل بخش بزرگی از ایست بی (East Bay)، نورت بی (North Bay) از جمله ناپا و مناطق معروف به Wine Country، و همچنین شهر ساکرامنتو می‌شود. در جنوب کالیفرنیا نیز قلمرو مجاز شرکت از سانتا کلاریتا (شمال لس‌آنجلس) تا سن‌دیگو امتداد یافته است. این توسعه به Waymo امکان می‌دهد تا در مسیرها و شرایط جوی متنوع‌تری سیستم خودران خود را آزمایش و پالایش کند.

مجوزها و محدودیت‌های انتقال به مرحلهٔ جابه‌جایی مسافر
طبق گزارش سان‌فرانسیسکو کرونیکل، Waymo برای حمل مسافران پرداخت‌کننده در برخی از این مناطق نیاز به تاییدیه‌های نظارتی تکمیلی خواهد داشت. به عبارت دیگر، اجازهٔ عمومی برای رانندگی خودران با هدف تجاری (حمل مسافر) مستلزم مرور و تصویب شرایط ایمنی و الزامات محلی است که معمولاً بیش از اجازهٔ تست و استقرار فنی طول می‌کشد. Waymo در پیام‌هایی اعلام کرده برنامه دارد «نیمهٔ ۲۰۲۶» پذیرای مسافران در سن‌دیگو باشد، ولی زمان‌بندی کامل آغاز خدمات در سایر مناطق هنوز به‌وضوح اعلام نشده است.

برنامه‌های توسعۀ ملی و اخبار اخیر
Waymo پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد در سال‌های آینده در شهرهای دیگری از جمله دالاس، دنور، دیترویت، هوستون، لاس‌وگاس، میامی، نشویل، اورلندو، سن‌آنتونیو، سیاتل و واشنگتن دی‌سی نیز راه‌اندازی کند. در هفته‌های اخیر نیز گزارش‌هایی از ورود این شرکت به مینیاپولیس، نیواورلئان و تمپا منتشر شده و خبر از برداشتن رانندهٔ پشتیبان (safety driver) در آستانۀ راه‌اندازی تجاری در میامی و آغاز ارائهٔ سرویس‌هایی که از آزادراه‌ها استفاده می‌کنند در لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو و فینیکس داده شده است.

پیامدهای عملیاتی و مسائل ایمنی
گسترش مناطق عملیاتی Waymo می‌تواند به افزایش چشمگیر زمان حضور مردم در رباتاکسی‌ها منجر شود که این خود پرسش‌هایی درباره رفتارهای جدید کاربران، مدل‌های کسب‌وکار و مدیریت ریسک ایجاد می‌کند. کارشناسان هشدار داده‌اند که دسترسی وسیع‌تر ممکن است کاربران را به استفاده‌های غیرمتعارف یا پرخطر از سرویس ترغیب کند؛ از این‌رو نظارت دقیق، الزامات ایمنی سختگیرانه، و تدوین چارچوب‌های حقوقی و عملیاتی محلی ضروری است. همچنین حذف رانندهٔ پشتیبان نیازمند ارائهٔ مدارک قوی دربارهٔ قابلیت اطمینان سیستم و سازوکارهای پشتیبان (مثل پایش از راه دور و مکانیزم‌های توقف اضطراری) است.

چه انتظاری می‌توان داشت؟
پیش‌بینی می‌شود ورود تدریجی Waymo به مناطق جدید با رویکرد فازبندی‌شده، محدودیت‌های جغرافیایی (geofencing)، و همکاری با نهادهای محلی صورت گیرد. کاربران محلی پیش از آغاز سرویس‌های تجاری احتمالا با اطلاع‌رسانی‌های محلی و دوره‌های آزمایشی مواجه خواهند شد. گسترش شبکهٔ رباتاکسی‌ها می‌تواند در درازمدت به تغییر رفتار حمل‌ونقل شهری، کاهش نیاز به خودروهای شخصی و شکل‌گیری سرویس‌های جدید حمل‌ونقل منجر شود، البته مشروط بر حل موضوعات امنیت و مقررات.

برای دنبال کردن آخرین خبرها درباره Waymo و توسعهٔ خودروهای خودران در ایران و جهان، با بیناوِیرا همراه باشید.

تبدیل صوت به متن با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا