شرکت فناوری خودروهای خودران مستقر در بریتانیا، ویو (Wayve)، و اوبر (Uber) قصد دارند در سالهای آینده خدمات تاکسی روباتیک بدون راننده را در لندن راهاندازی کنند. این خبر به دنبال اعلام چارچوب تسریعشده بریتانیا برای آزمایشهای تجاری خودروهای خودران منتشر شده است. هایدی الکساندر، وزیر حمل و نقل بریتانیا، روز سهشنبه تأیید کرد که دولت این کشور آزمایشها را به فصل بهار ۲۰۲۶ تسریع میکند، که نسبت به تاریخ قبلی در انتهای سال ۲۰۲۷ جلوتر است. این اقدام به منظور تشویق سرمایهگذاری در فناوری خودران در بریتانیا انجام میشود.
هرچند ویو و اوبر جزئیات زیادی از برنامههای آینده خود ارائه نکردهاند، اما گفته شده است که آزمایشهای اولیه و زمان آغاز خدمات، تعداد خودروهای شرکتکننده و همکاران تولیدکننده خودرو هنوز مشخص نیستند. ویو در ماه آوریل اعلام کرد که فناوری آن به خودروهای نیسان منتقل خواهد شد. این اعلامیه به دنبال سرمایهگذاری استراتژیک اوبر در ویو در سال ۲۰۲۴ انجام شد که وعده داده بود فناوری هوش مصنوعی این استارتاپ به خودروهای مصرفی ادغام شود و در آینده بر روی پلتفرم اوبر فعالیت کند.
سخنگوی ویو به وبسایت تککرانچ گفت که این شرکتها فعالیت خود را از پایتخت بریتانیا آغاز کرده و به تدریج به مناطق بزرگتر لندن و فراتر از آن گسترش خواهند داد. هر شرکت مشارکتکننده در راهاندازی خدمات تاکسی روباتیک باید موارد ایمنی مرتبط را به نهادهای نظارتی ثابت کند. سارا گیتس، مدیر سیاست عمومی ویو، گفت: “ما یک اکوسیستم همکاری برای راهاندازی خدمات داریم. ویو هوش حرکتی را که در یک خودروی پایه ارائهشده توسط تولیدکننده خودرو ادغام شده است، فراهم میآورد و سپس یک اپراتور ناوگان خواهیم داشت که اوبر خدمات را اداره خواهد کرد. بنابراین هر بخش از زنجیره تأمین باید ایمنی و بهرهبرداری مسئولانه را ثابت کند.”
در مورد ویو، این شرکت باید ایمنی سیستم و نحوه رانندگی آن در حوزه طراحی عملیاتی خود را اثبات کند. اوبر همچنین باید تعهدات جداگانهای در خصوص اداره خدمات مسافری بهطور مسئولانه و وجود خدمات مشتری داشته باشد. الکس کندال، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران ویو، در بیانیهای اظهار کرد: “این زمان تحولی برای خودران بودن در بریتانیا است. با همکاری اوبر و شریک جهانی خود، ما در حال آمادهسازی فناوری راننده هوش مصنوعی خود برای ارائه خدمات واقعی در خیابانهای لندن هستیم، که در جهت تحقق چشمانداز AV2.0 برای خودران بودن مقیاسپذیر است. هوش مصنوعی موجود ما یاد میگیرد که در هر مکانی و با هر خودرویی رانندگی کند و این آزمایش ما را به هدف آوردن رانندگی ایمن و هوشمند به سفرهای روزمره در سراسر بریتانیا و فراتر از آن نزدیکتر میکند.”
ویو بهتازگی یک وبلاگ منتشر کرده است که یافتههای اولیه از پروژه “AI-500 Roadshow” را که هدف آن بازدید از ۵۰۰ شهر با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی تا پایان سال ۲۰۲۵ است، توضیح میدهد. تاکنون، این استارتاپ در ۹۰ شهر در ۹۰ روز از قارههای آسیا، اروپا و آمریکای شمالی موفق به فعالیت شده است. این نمایش بهمنظور اثبات این است که فناوری ویو میتواند در هر مکانی که قرار گیرد، عمل کند و نه تنها به نقشهبرداری منطقه متکی باشد. این دادههای مربوطه برای شرکتی مانند اوبر که بهصورت جهانی فعالیت میکند و در حال انجام قراردادهایی با تقریباً تمام شرکتهای خودران برای افزایش قابلیتهای خودکار خود میباشد، امری مهم محسوب میشود.
تیلی پیلیچاتی، سخنگوی ویو، در گفتوگو با تککرانچ اظهار کرد: “اوبر یکی از بزرگترین شبکههای حملونقل در سطح جهانی را دارد، بنابراین اینکه هوش مصنوعی ما میتواند به عنوان یک شبکه جهانی برای آنها عمل کند، دلیلی بزرگ برای اهمیت این همکاری و آزمایش [بدون راننده] به شمار میرود. ما از بریتانیا آغاز میکنیم، اما هدف ما این است که آن را به همهجا ببریم.”