استارتاپ Wayve: آینده‌ای روشن برای هوش مصنوعی در خودروهای خودران

استارتاپ Wayve، به ‌رهبری بنیان‌گذار و مدیرعامل آن «الکس کندال»، در تلاش است تا فناوری پیشرفته‌ی خودروهای خودران خود را به مرحله تجاری‌سازی برساند؛ اما رویکرد این شرکت، با تمرکز بر روی سه اصل کلیدی متفاوت از سایر رقبا است: نرم‌افزاری مقرون‌به‌صرفه، عدم وابستگی به سخت‌افزار خاص و قابلیت عملیاتی در سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS)، تاکسی‌های رباتیک و حتی فناوری‌های رباتیک.

رویکرد یادگیری داده‌محور، قلب فناوری Wayve
در کنفرانس GTC شرکت Nvidia، کندال استراتژی اصلی Wayve را شرح داد که بر رویکردی جامع و یادگیری مبتنی بر داده بنا شده است. این رویکرد به این معناست که اطلاعات دریافتی از سنسورها‌ (مانند دوربین‌ها)، به‌طور مستقیم در تصمیمات رانندگی، مانند ترمز کردن یا پیچیدن، ترجمه می‌شود. این سیستم نیازی به نقشه‌های با وضوح بالا (HD) یا نرم‌افزارهای مبتنی بر قوانین ندارد، رویکردی که در نسل‌های قبلی فناوری خودروهای خودران دیده می‌شد.

این روش یادگیری و نوآوری توانسته توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. استارتاپ Wayve از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۱۷، موفق به جذب بیش از ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه طی دو سال گذشته شده است. این شرکت قصد دارد نرم‌افزار خود را به شرکت‌های خودروسازی و شرکای فعال در مدیریت ناوگان، مانند Uber، ارائه دهد.

فناوری مقرون‌به‌صرفه و بی‌نیاز از تجهیزات اضافی
یکی از نقاط قوت اصلی Wayve، نرم‌افزار مقرون‌به‌صرفه آن است که به شرکت‌های خودروسازی اجازه می‌دهد بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در تجهیزات سخت‌افزاری جدید، از فناوری این استارتاپ بهره ببرند. به گفته کندال، نرم‌افزار Wayve با حسگرهای موجود در خودروها، که عمدتاً شامل دوربین‌های محیطی و رادار هستند، سازگار است. همچنین این فناوری «بی‌نیاز از سیلیکون خاص» است و می‌تواند بر روی پردازشگر‌های گرافیکی (GPU) که خودروسازان در حال حاضر در خودروها دارند، اجرا شود. با این حال، خودروهای آزمایشی Wayve از چیپ Orin شرکت Nvidia استفاده می‌کنند.

کندال بر اهمیت ورود به حوزه ADAS تأکید می‌کند: «ورود به ADAS از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این فرصت را فراهم می‌کند تا کسب‌وکاری پایدار ایجاد شود، به توزیع در مقیاس وسیع دست یافته و از داده‌های گسترده جهت ارتقاء سیستم تا سطح ۴ استفاده کنیم.» لازم به ذکر است که سیستم رانندگی سطح ۴ به معنای توانایی خودرو برای حرکت بدون نیاز به حضور انسانی، البته تحت شرایط خاص، است.

وعده تجاری‌سازی در سطح ADAS و یک رویکرد متفاوت به سنسورها
Wayve تصمیم دارد ابتدا فناوری خود را در سطح ADAS تجاری‌سازی کرده و سپس به مراحل پیشرفته‌تر خودمختاری دست یابد. برخلاف بسیاری از شرکت‌ها که استفاده از سنسور لیدار (LiDAR)‌ را برای دستیابی به سطح ۴ ضروری می‌دانند، Wayve تصمیم گرفته هوش مصنوعی خود را بدون لیدار طراحی کند. سیستم لیدار فناوری‌ای است که با استفاده از نور لیزری، نقشه سه‌بعدی دقیقی از محیط اطراف ایجاد می‌کند.

رویکرد Wayve شباهت‌هایی به استراتژی شرکت Tesla دارد که در حال توسعه مدل یادگیری عمیق انتها به انتها برای بهبود نرم‌افزار رانندگی خودران خود است. هر دو شرکت امیدوارند با گسترش قابلیت‌های ADAS، داده‌های مورد نیاز برای دستیابی به خودران کامل را جمع‌آوری کنند. البته Wayve برخلاف Tesla، برای پیشرفت سریع‌تر، استفاده از لیدار را در نظر دارد، در حالی که Tesla به دوربین‌ها بسنده کرده است.

کندال اشاره کرد که رویکرد انتخاب سنسور به تجربه مورد نظر کاربران بستگی دارد: «اگر بخواهید خودرو در شرایط خاصی مانند حرکت سریع در مه رانندگی کند، شاید به سنسورهایی مانند لیدار نیاز داشته باشید. اما اگر هوش مصنوعی به محدودیت‌های دوربین‌ها آگاه باشد و رفتار محافظه‌کارانه‌تری اتخاذ کند، سیستم ما می‌تواند چنین مهارتی را به‌صورت خودمختار یاد بگیرد.»

GAIA-2: دستاورد جدید Wayve در مدل‌های هوش مصنوعی
Wayve اخیراً از مدل نسل جدید خود با نام GAIA-2 رونمایی کرده است. این مدل که به‌طور خاص برای رانندگی خودران طراحی شده، بر حجم بالایی از داده‌های واقعی و مصنوعی آموزش داده می‌شود تا بتواند رفتارهای انسانی‌تر و تطبیق‌پذیرتری در محیط‌های مختلف رانندگی ارائه دهد. مدل GAIA-2 قابلیت پردازش ویدئو، متن و سایر اقدامات را به‌صورت هم‌زمان دارد که همین امر باعث می‌شود عملکرد راننده هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و نزدیک‌تر به رفتارهای انسانی باشد.

کندال در این مورد افزود: «آنچه برای من هیجان‌انگیز است، مشاهده رفتارهای انسانی در رانندگی است که به‌صورت خودجوش از داده‌ها ایجاد می‌شود. هیچ الگوریتم دست‌نویسی وجود ندارد، دستوری برای رفتار خودرو تعریف نشده، و حتی نیازی به زیرساخت‌هایی مانند نقشه‌های HD نیست. این رفتار کاملاً داده‌محور است و خودرو را قادر می‌سازد شرایط پیچیده و متنوعی را مدیریت کند که شاید در مراحل آموزش، هرگز با آنها مواجه نشده باشد.»

راهی به سوی آینده خودران
Wayve، مشابه استارتاپ Waabi در حوزه کامیون‌های خودران، بر توسعه معماری‌های یادگیری انتها به انتها و مقیاس‌پذیری مدل‌های هوش مصنوعی داده‌محور متمرکز است. هر دو شرکت با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نسل‌ساز، به دنبال آزمایش و آموزش فناوری خود در محیط‌های گوناگون هستند.

واژه‌های کلیدی مرتبط: خودروهای خودران، Wayve، ADAS، هوش مصنوعی، لیدار، یادگیری داده‌محور، GAIA-2.

تبدیل متن به صوت با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا