سالزفورس به تازگی از برنامهای مهم برای گسترش نفوذ خود در بازار نرمافزارهای سازمانی خبر داده است. این شرکت امروز اعلام کرد که قصد دارد با خرید شرکت اینفورماتیکا به مبلغ ۸ میلیارد دلار، قدرت و نفوذ خود را در این حوزه افزایش دهد. این حرکت، دو نرمافزاردهنده کلیدی و معتبر را که دههها تجربه عملی دارند، در هم میآمیزد.
اینفورماتیکا که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شده، به عنوان یک تأمینکننده متمرکز بر دادههای سازمانی و پیشگام در بازار ETL (استخراج، تبدیل، بارگذاری) شناخته میشود. با تغییر چرخههای فناوری در ۲۵ سال گذشته، اینفورماتیکا نیز به تدریج به سمت فضای ابری و SaaS حرکت کرده و اخیراً به هوش مصنوعی تولیدی روی آورده است. در رویداد اخیر اینفورماتیکا، محصولات جدیدی در زمینه هوش مصنوعی معرفی شد که به بهبود مدیریت دادهها و عملیات سازمانها کمک خواهد کرد.
با خرید اینفورماتیکا، سالزفورس هدف دارد تا پایههای دادههای قابل اعتماد خود را برای اجرای هوش مصنوعی تولیدی تقویت کند. این ترکیب، یک معماری یکپارچه ایجاد خواهد کرد که به عاملهای هوش مصنوعی اجازه میدهد تا به طور ایمن و مسئولانه در مقیاس بزرگ در سراسر سازمانها عمل کنند. آمی ت والیا، مدیرعامل اینفورماتیکا در پست لینکدین خود گفت: “من از آغاز این سفر جدید با سالزفورس هیجانزده هستم؛ ترکیب کاتالوگ غنی داده اینفورماتیکا با پلتفرم سالزفورس، معماری یکپارچهای برای هوش مصنوعی تولیدی برقرار میکند.”
سالزفورس پیش از این نیز با خریدهای بزرگ شناخته شده است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت شرکت Slack Technologies را به مبلغ ۲۸ میلیارد دلار خریداری کرد و در سال ۲۰۱۹ نیز پلتفرم تحلیل داده Tableau را به مبلغ ۱۶ میلیارد دلار تصاحب کرد. این خریدها به سالزفورس کمک کرده و موجب رشد و توسعه این شرکتها شده است.
بر اساس ارزیابیهای متخصصان، خودکفایی جدید سالزفورس در زمینه مدیریت دادهها از طریق این خرید، موقعیت آن را در زمینههای حیاتی مانند ادغام دادهها، مدیریت دادههای کلیدی و کیفیت دادهها تقویت خواهد کرد.
این خرید به عنوان یک پیشرفت بزرگ برای مشتریان سالزفورس شناخته میشود، زیرا آنها میتوانند به صورت همزمان به انواع دادههای مشتریان دسترسی پیدا کرده و از آنها بهرهبرداری کنند. به این ترتیب، انتظار میرود تجربههای مشتریان به صورت سریعتر، نوآورانهتر و شخصیتر ارائه شود.
خریدارهای اینفورماتیکا نیز از این معامله سود خواهند برد. این ادغام، به آنها امکان دسترسی سریعتری به بارهای کاری مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم میکند و از این جهت موجب نوآوریهای سریعتر و افزایش چابکی عملیاتی خواهد شد.
نگرانی از پیچیدگیهای ناشی از ادغام و حفظ خودمختاری لازم برای واحد اینفورماتیکا نیز وجود دارد. بر اساس نظر تحلیلگران، اگر سالزفورس بتواند به اینفورماتیکا آزادی عمل کافی بدهد، امکان پیشرفت بیشتر در زمینه مدیریت دادهها برای مشتریان فراهم خواهد شد.
در نهایت، این خرید به عنوان نقطه عطفی در تحول دیجیتال و همگام شدن با پیشرفتهای هوش مصنوعی به شمار میرود و نویدبخش ظهور نسل جدیدی از راهحلهای هوش مصنوعی است.