کلویی، استارتاپی که ادعا میکند محصولی برای کمک به مردم در «تقلب» در هر زمینهای توسعه میدهد، به تازگی از جمعآوری ۱۵ میلیون دلار در دور سرمایهگذاری سری A از شرکت سرمایهگذاری اندریسن هورویتز خبر داد. با این حال، برخی از منتقدان به این شرکت سرمایهگذاری برای حمایت از این استارتاپ جنجالی انتقاد کردند. کلویی تنها محصولی با کاربردهای بحثبرانگیز ارائه نمیدهد، بلکه همچنین به خاطر استفاده از بازاریابی بهاصطلاح «تحریک خشم» شهرت پیدا کرده است. اما توانایی کلویی در جلب توجه دقیقاً عاملی بود که اندریسن هورویتز را به سرمایهگذاری در این استارتاپ جذب کرد.
برایان کیم، شریک اندریسن هورویتز، پیش از ملاقات با بنیانگذار کلویی، روی لی، معتقد بود که برای موفقیت در عصر هوش مصنوعی، استارتاپها به شیوههای جدید بازاریابی نیاز دارند. کیم، همانند بسیاری از سرمایهگذاران، قبلاً تصور میکرد که ساخت یک محصول استثنایی با ویژگیهای مطلوب، کلید موفقیت پایدار یک استارتاپ است. اما با ظهور هوش مصنوعی تولیدی، متوجه شد که ارائه یک محصول برجسته ممکن است کافی نباشد. کیم در جدیدترین قسمت پادکست a16z توضیح داد: «اگر شما این محصول را طراحی کنید و OpenAI یا هر شخص دیگری مدلی جدید بسازد که این قابلیتها را در محصول خود بگنجاند، تمام کار شما به پایان میرسد.»
این درک منجر به این شد که کیم معتقد باشد سرعت، چه در بازاریابی و چه در ساخت محصول، برای ایجاد یک استارتاپ موفق از اهمیت بالایی برخوردار است. او اخیراً پستی منتشر کرد که در آن نظریهاش را درباره چرایی اینکه برای استارتاپهای هوش مصنوعی مصرفکننده، «حرکت به جلو سنگر است» توضیح داد. وقتی کیم با لی ملاقات کرد و دید که کلویی توانسته آگاهی را به مشتریان پرداختکننده تبدیل کند، به سرعت فهمید که بنیانی را که دربارهاش نظریهپردازی کرده بود، کشف کرده است.
لی در پادکست اشاره کرد که بسیاری از مردم نمیدانند چگونه محتواهای ویروسی تولید کنند. او خاطرنشان کرد: «اکثر مردم در X تلاش میکنند مانند افراد فرهیخته و عاقل به نظر برسند، اما این رویکرد از نظر ویروسی ناکام است». او به جای این، عمیقاً مطالعه کرده است که چرا برخی پستها در تیکتاک و اینستاگرام به سرعت محبوب میشوند و اظهار داشت: «الگوریتمها جنجالیترین مطالب را ترویج میدهند.»
کلویی در حین راهاندازی خود در آوریل، محصولی تقریباً در حال کارایی نداشت و فقط ویدیویی جذاب از استفاده لی از هوش مصنوعی پنهان برای دروغ گفتن درباره سن و آشناییاش با هنر به یک زن در حین قرار ملاقات منتشر کرد. با وجود اینکه محصولی ابتدایی وجود داشت، این استارتاپ هنوز راهحل خود را که وعده داده بود، رونمایی نکرده است. لی گفت: «اینترنت در حال جارو کردن است که ‘محصول کجاست؟’» او همچنین تاکید کرد که کلویی قبل از دیگر استارتاپهای فعال در Y Combinator جمعآوری آگاهی بیشتری داشته است.
کیم، رویکرد کلویی را تجسمی کامل از نظریه «حرکت به جلو به عنوان سنگر» میداند. با توجه به اهمیت زمان در حوزه هوش مصنوعی، کیم مطمئن است که کلویی میتواند محصول خود را بهسرعت توسعه دهد. او افزود: «مهم این است که سعی کنیم در حالی که داریم از دمنوش پایین میافتیم، یک هواپیما بسازیم.» به زودی خواهیم دید که آیا این هواپیما پرواز میکند یا سقوط میکند.