یوتیوب به تازگی ویژگیهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده است که هدف آن ارتقاء تجربه کاربران در جستجوی محتوا و اطلاعات است. این پلتفرم اعلام کرد که یک کاروسل نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مشابه با خلاصههای هوش مصنوعی گوگل راهاندازی کرده است و در حال آزمایش هوش مصنوعی مکالمهای با کاربران بیشتری است.
این کاروسل جدید نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، که تنها برای کاربران پریمیوم یوتیوب در ایالات متحده در دسترس قرار دارد، ویدیوها را پیشنهاد داده و توصیفهای خلاصهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به نمایش میگذارد تا به کاربران کمک کند سریعتر به آنچه که به دنبالش هستند، برسند. یوتیوب اعلام کرده است که کاروسل نتایج جستجو در موضوعات مرتبط با خرید، مکانها و فعالیتهای خاص ظاهر میشود. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال “بهترین سواحل هاوایی” باشید، کاروسل اطلاعاتی از ویدیوهایی که بهترین نقاط غواصی و سواحل آتشفشانی را معرفی میکنند، همراه با توصیفها و ویدیوهای بیشتر برای برنامهریزی سفر شما ارائه خواهد داد.
این ویژگی جدید به لحاظ کارکرد بسیار مشابه با خلاصههای هوش مصنوعی گوگل است که اطلاعات مختصری از نتایج جستجو در بالای صفحه نتایج گوگل ارائه میدهد. در حالی که کاروسل نتایج جستجو با هوش مصنوعی میتواند به کاربران در آسانتر پیدا کردن اطلاعات کمک کند، اما ممکن است تغییر ناخوشایندی برای سازندگان محتوا باشد، چرا که آنها به تعامل کاربران برای کسب درآمد از پلتفرم وابسته هستند. برای مثال، اگر کاربران قادر باشند اطلاعات مورد نیاز خود را بهطور مستقیم از کاروسل نتایج جستجو دریافت کنند، ممکن است لزومی به کلیک بر روی ویدیو نباشد.
این رونمایی دو هفته پس از گزارشی از وال استریت ژورنال صورت میگیرد که نشان میدهد ابزارهای هوش مصنوعی مانند خلاصههای گوگل، ترافیک سایتهای خبری را به شدت کاهش دادهاند. سازندگان محتوا در یوتیوب ممکن است نگران باشند که ویژگی جدید کاروسل، تعامل با ویدیوهای آنها را کاهش دهد، مشابه با کاهش ارجاعات به سایتهای خبری به دلیل خلاصههای هوش مصنوعی گوگل.
در مورد ابزار هوش مصنوعی مکالمهای یوتیوب، این پلتفرم متعلق به گوگل اعلام کرده است که این ابزار را برای برخی از کاربران غیرپریمیوم نیز در دسترس قرار داده است. این ابزار که در اواخر سال 2023 معرفی شد، از هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات، پیشنهاد محتوای بیشتر و خلاصهسازی ویدیوها استفاده میکند. این ابزار همچنین میتواند برای آزمون مفاهیم کلیدی در ویدیوهای آموزشی به کار رود.
یوتیوب توضیح داد که پاسخهای این ابزار توسط مدلهای زبانی بزرگ تولید میشود که اطلاعات را از یوتیوب و وب جمعآوری میکنند. پاسخها به گونهای طراحی شدهاند که به بینندگان کمک کنند تا بهتر به محتوا پرداخته و درک بهتری از آن داشته باشند. به عنوان مثال، اگر شما در حال تماشای یک آموزش رقص با اسکیت باشید، ابزار هوش مصنوعی مکالمهای از شما میپرسد که آیا میخواهید “خلاصه ویدیو” را مشاهده کنید یا “محصولات مرتبط” را دریافت کنید. شما همچنین میتوانید سوالات خود را مطرح کنید، مانند “آهنگ موجود در این ویدیو چیست؟” و این ابزار جزئیاتی از جمله عنوان آهنگ، هنرمند، ژانر و موارد دیگر را ارائه خواهد داد.