یوتیوب بهزودی قابلیت جدیدی را معرفی خواهد کرد که به تولیدکنندگان محتوا این امکان را میدهد تا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، موسیقیهای ساز اختصاصی را برای ویدیوهای خود تولید کنند. این خبر در بروزرسانی اخیر کانال Creator Insider یوتیوب اعلام شد. این ویژگی بهطور تدریجی برای تولیدکنندگانی که به بازار موسیقی یوتیوب دسترسی دارند، ارائه میشود؛ بازاری که بهعنوان منبع مجوز موسیقی تجاری در سال 2023 راهاندازی شد.
هدف از ایجاد این بازار، تسهیل در جستجوی موسیقی برای تولیدکنندگان محتوا و شفافسازی هزینههای مرتبط با آن است. با ارائه گزینه موسیقی هوش مصنوعی، سازندگان محتوا یک گزینه رایگان دیگر نیز در اختیار خواهند داشت. افرادی که به ویژگی جدید هوش مصنوعی دسترسی دارند، میتوانند تب «دستیار موسیقی» را در بازار موسیقی یوتیوب مشاهده کنند. در این بخش، تولیدکنندگان میتوانند نوع موسیقی موردنظر خود را توصیف کنند و جزئیاتی از قبیل سازها، حالت موسیقی، نوع ویدیویی که قصد دارند تولید کنند و موارد دیگر را مشخص کنند. همچنین تعدادی پیشنهاد در زیر این بخش ارائه شده است تا به کاربران در شروع کمک کند.
پس از تولید آثار موسیقایی، سازندگان میتوانند آنها را دانلود کرده و به ویدیوهای خود اضافه کنند. یوتیوب تأکید میکند که استفاده از این موسیقی رایگان است و تولیدکنندگان نخواهند داشت نگران ادعاهای حق کپیرایت باشند. این ویژگی ویژه برای تولیدکنندگان آمریکایی که در برنامه شریک یوتیوب حضور دارند، در دسترس است. همچنین، یوتیوب پیشتر قابلیت مشابهی به نام «Dream Track» را آزمایش کرده بود که توسط هوش مصنوعی DeepMind و با نام Lyria فعالیت میکرد و به کاربران اجازه میداد موسیقیهای 30 ثانیهای به سبک هنرمندان معروف خلق کنند. اما در حال حاضر، قابلیت «Dream Track» تنها بر روی موسیقیهای ساز تمرکز دارد.